Jesteś naszym gościem

 

 

Współpraca z zagranicą

 

Rok szkolny 2018/2019

 

 

 

Wymiana Międzynarodowa Młodzieży Polska - Armenia

 

 

Od 30 września do 8 października gościliśmy młodzież z Armenii w ramach pierwszej części projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej „IV warsztaty sportowo-kulturowe Polska – Armenia”.

Dla naszych gości została zorganizowana 3-dniowa wycieczka do Warszawy. Dzieci zwiedziły muzea, zabytki oraz brały udział w warsztatach sportowych. Razem z uczniami naszej szkoły, którzy biorą udział w projekcie wyjechały na wycieczkę do Krakowa, a także bawiły się w Energylandii. W Łodzi z bliska poznały Polską kulturę i obyczaje, zwiedziły łódzkie muzea i najważniejsze zabytki. Z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę uczniowie gościli w Szkole Podstawowej nr 7 im. Orląt Lwowskich i uczestniczyli m. in. w lekcji dotyczącej historii naszego kraju prowadzonej przez panią Agnieszkę Desput.

28 października – w ramach drugiego etapu projektu – polska delegacja z udziałem uczniów naszej szkoły razem z opiekunami Joanną Anderwald, Hovhannes Yazichyan oraz z dyrektorem szkoły Jarosławem Krajewskim wyleciała do Armenii. Na lotnisku w Erewaniu czekało nas ciepłe powitanie przez naszych partnerów. Gospodarze przygotowali dla nas bogaty program kulturowy. Zwiedziliśmy muzeum pisma i alfabetu MATENADARAN, gdzie można było podziwiać rękopisy, dekrety oraz pisma święte liczące tysiące lat. W muzeum Ludobójstwa Ormian poznaliśmy dramatyczną historię ormiańskiego narodu. W latach I wojny światowej osmańska Turcja zaplanowała i zamordowała 1,5 miliona Ormian. Nasza delegacja oddała hołd i złożyła kwiaty pod pomnikiem ofiar Genicidu.

Impreza integracyjna w rodzinie ormiańskiej pozwoliła nam na zapoznanie się z kulturą i miejscową gościnnością. Bogata kuchnia ormiańska, szaszłyk wieprzowy, chaszlama z baraniny, grillowane warzywa, suszone wędliny, chleb ormiański Lavash, ser owczy, słodkie winogrona, brzoskwinie, gruszki, kaki, ciasta orzechowe w miodzie do dziś zostają w naszych pamięciach. Ponadto Ormianie uczyli nas tańca ludowego.

Uczestniczyliśmy także w wycieczkach krajoznawczych, które trwały trzy dni. Zobaczyliśmy i zwiedziliśmy świątynie starożytnej Armenii, takie jak: Tatev, Garni, Geghard, Goris, Kchor Virab. Mieliśmy okazję przebywać w dolinie pod górą ARARAT i podziwiać jej monumentalne piękno. Stolica Armenii Erewań to piękne miasto z charakterystyczną architekturą, szerokimi ulicami, dużymi różowymi budynkami, wieloma pomnikami i parkami. Podczas zwiedzania i spacerów zawsze towarzyszyli nam nasi przyjaciele z Armenii. W Szkole Podstawowej nr 162 została poprowadzona dla nas bardzo ciekawa lekcja o historii Armenii, a w muzeum Wystawy Narodowej Sztuki podziwialiśmy pracę ormiańskich artystów. Zaskoczyło nas miłe przyjęcie na miejscowym targu „Bazar Komitas”. To tutaj częstowano nas chlebem Lavash, świeżymi i suszonymi owocami. Wydaje nam się, że więcej zjedliśmy niż kupiliśmy��.

Po 10 dniach niesamowitych wrażeń trudno było wyjechać z Armenii i pożegnać się z przemiłymi gospodarzami. Już tęsknimy i czekamy na kolejny wspólny projekt.

(3 kB) (3 kB) (4 kB) (4 kB)

H. Yazichyan

 


 

 

Międzynarodowy Projekt Szkoły Podstawowej nr 7 im. Orląt Lwowskich w Łodzi
i Krāslavas gr. Plāteru vn Poļu Pamatskola w Krasławiu

 

W dniach 19- 23.11.2018 roku Szkoła Podstawowa nr 7 im. Orląt Lwowskich w Łodzi gościła uczniów ze szkoły polskiej im. Rodu hr. Platerów w Krasławiu na Łotwie. W poniedziałek wieczorem przyjechało do nas szesnastu uczniów wraz ze swoimi opiekunami p. Joanną Szostak, Anną Dymerską oraz p. Sergiuszem Artemenkow. Uczniowie naszej szkoły, jak i szkoły z Krasławia brali udział w projekcie „Nasze małe Ojczyzny na polskich drogach do niepodległości w stulecie jej odzyskania” realizowanym pod patronatem Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Oddziału Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” w Łodzi.

Realizacja projektu to przybliżenie młodzieży polskiej zamieszkałej na Łotwie historii związanej z odzyskaniem niepodległości, uświadomienie znaczenia wolności dla narodu i jej konsekwencji oraz poznanie wybitnych osobowości, które brały udział w walce o niepodległość.

Współpraca obu szkół dała możliwość doskonalenia języka polskiego, budowania poczucia tożsamości narodowej, wzmocnienie więzi między Polakami mieszkającymi na Łotwie, a rodakami w Polsce.

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 7 mieli możliwość poznania rówieśników narodowości polskiej żyjących na obczyźnie, wymiany poglądów oraz nawiązania przyjaźni.

th_dsc_0495 (5 kB) th_dsc_0499 (3 kB)

 

Wtorek 20.11.2018

Po uroczystym powitaniu w szkole oraz zapoznaniu się z jej wyglądem uczniowie z Krasławia rozpoczęli lekcje związane z projektem.

Pierwsza lekcja to lekcja historii, której bohaterem został Józef Piłsudski. Lekcję przeprowadziła p. Magdalena Adamczyk. Temat lekcji brzmiał: Józef Piłsudski jako mąż stanu, polityk i człowiek. W zajęciach uczestniczyły – jako organizatorki - uczennice klasy 8 b: Marysia Weder, Zuzia Zielonka, Oliwka Niemierska i Agatka Ziemniak. Po zapoznaniu z tematem lekcji uczniowie wysłuchali krótkiego wykładu dotyczącego działalności politycznej Piłsudskiego. Następnie obejrzeli prezentację przedstawiającą ciekawostki z życia Marszałka. W dalszej części zajęć wszyscy uczniowie wzięli udział w interaktywnym quizie KAHOOT! sprawdzającym nabytą wiedzę. Było bardzo wesoło, a polskie i łotewskie dzieci bez problemu integrowały się, próbując w jak najszybszym tempie udzielić poprawnych odpowiedzi na stawiane pytania. A nie były one wcale łatwe! Odbyła się też interaktywna gra grupowa dotycząca oczywiście działalności Marszałka. Współzawodnictwo było naprawdę zacięte! Pod koniec zajęć wszyscy razem obejrzeliśmy fragment animowanego filmu „Z albumu dziadka” na temat biografii Józefa Piłsudskiego. Mamy nadzieję, że po tak aktywnych zajęciach sylwetka autora „cudu nad Wisłą” na długo pozostanie w pamięci naszych łotewskich kolegów!

th_1 (4 kB) th_2 (4 kB)

Kolejne zajęcia to lekcja języka polskiego przeprowadzona przez p. Ilonę Stasiołek „Jaki znak Twój – polskie symbole narodowe”.

Na początku prowadząca przywitała wszystkich i zapaliła symbolicznie ogień, który został w asyście uczniów przeniesiony do Kącika Patrona. By wprowadzić w tematykę lekcji uczniowie rozwiązali krzyżówkę. Odgadnięte hasło, czyli symbol stało się początkiem dyskusji nad znaczeniem tego słowa. Nauczyciel wyświetlił prezentacje multimedialną ukazującą polskie symbole narodowe. Ważne było to, że nauczyciel wyjaśnił uczniom jaką postawę powinni przyjąć słuchając „Mazurka Dąbrowskiego”. Wszyscy z wielkim zaangażowaniem zaśpiewaliśmy wspólnie Hymn Polski. Następnie zaprosiliśmy gości do Kącika Patrona, gdzie nauczyciel wyjaśnił znaczenie tego miejsca dla społeczności szkolnej Orląt. Uczniowie z klasy 5b przedstawili wiersze, których nauczyli się na pamięć: W. Bełza „Katechizm polskiego dziecka” (Arita Polus, Maja Golańska), A. Dziechciarczyk „Trzy symbole narodowe” (Jakub Bederski, Zuzanna Wełna, Paweł Smus, Weronika Smęda), K. Grochowska „Co to jest Polska?” (Kinga Skrzypiec, Otylia Garbacz). Przy prezentacji wierszy przygotowana była dekoracja związana z symbolami narodowymi, którą również przygotowali uczniowie z klasy 5b. Prowadząca przeczytała również dwa wiersze uczniów naszej szkoły z tomiku „A Orlęta Lwowskie naszym są patronem”. Miłym zaskoczeniem dla gości były stroje, ponieważ uczniowie i prowadząca ubrani byli na biało-czerwono. Na zakończenie nauczyciel zaprosił uczniów do rozwiązania multimedialnego quizu, by utrwalić wiadomości na temat symboli narodowych. Cieszymy się, że większość osób odpowiedziała poprawnie na wszystkie pytania. Uczniowie z klasy 5b przygotowali dla gości prezent w postaci biało-czerwonego kwiatka.

th_3 (4 kB) th_4 (4 kB)

Następne zajęcia to lekcja wychowania fizycznego, podczas której p. Dorota Kuzalska przy pomocy klasy 8b i 8c uczyła dzieci i młodzież z Krasławia naszego pięknego, narodowego tańca jakim jest Polonez.

th_46479405_687827091618033_7401516462591967232_n (4 kB) th_46485800_547004072391868_8142756723287916544_n (4 kB) th_46501633_2245911935684064_6684649784818532352_n (4 kB) th_46518636_257009518280937_608069293535395840_n (4 kB)

Po południu w ramach integracji uczniów Szkoły Podstawowej nr 7 oraz uczniów ze szkoły polskiej w Krasławiu udaliśmy się na kręgle oraz do Parku Trampolin Saltos. Dzieci szczęśliwe i wesołe wieczorem powróciły do miejsca zakwaterowania.

th_dsc_0628 (4 kB) th_dsc_0636 (5 kB)

 

Środa 21.11.2018

Środa wcześnie rano rozpoczęła się patriotyczno-edukacyjną lekcją informatyki przeprowadzoną przez p. Małgorzatę Gęsich, która z pomocą swego „asystenta” – ucznia klasy 6c Janka Cieślaka - uczyła elementów programowania naszych łotewskich kolegów. Ta lekcja to „Kodowanie dla Niepodległej”. Dzięki zastosowaniu programu Scratch uczniom udało się rozwiązać dyktando graficzne, w którym ukryte zostały nasze symbole narodowe. Następne zadanie było jeszcze ciekawsze! Dzieci miały możliwość samodzielnego stworzenia programu, który rysuje kontury Polski, koloruje je, a nawet odtwarza Mazurek Dąbrowskiego. Wszyscy świetnie się bawili. Konkurencja była spora, bo każdy pragnął jak najciekawiej zaprojektować i upiększyć swój rysunek. Na zakończenie spora satysfakcja, także dla nauczyciela – wszyscy wzajemnie podziwiali swoje piękne, kolorowe prace widoczne na monitorach komputerów. Tylko naprawdę trudno było rozstrzygnąć, kto wygrał!

th_i1 (4 kB) th_i2 (5 kB) th_i3 (4 kB) th_i4 (5 kB) th_i5 (4 kB)

Następnie uczniowie udali się na zajęcia plastyczne, które przeprowadziła p. Zuzanna Stefańska. Tematem zajęć był jeden z symboli narodowych - godło. Na początek uczniowie dowiedzieli się znaczenia dwóch najistotniejszych barw w naszych symbolach narodowych i mieli okazję bardziej szczegółowo przyjrzeć się naszemu Białemu Orzełkowi. Dowiedzieli się także jak dawno ustanowiono Orła Białego w złotej koronie naszym godłem. Po tym krótkim, ale jakże istotnym historycznym wstępie, dzieci ochoczo zabrały się do pracy. Zadaniem każdego z uczestników było pomalowanie zgodnie z zaprezentowanym wzorem, wykonanego z gipsu, Godła Polski. Uczniowie mieli do dyspozycji farby w kolorze białym, czerwonym, złotym i żółtym, by jak najdokładniej oddać kolorystykę pierwowzoru. Jak się okazało, nie wszyscy mieli wcześniej wiele okazji do podejmowania takich działań plastycznych, toteż było to dla nich wyzwaniem i nowym doświadczeniem. Większość uczestników z ogromną pieczołowitością, skrupulatnością i w wielkim skupieniu malowała najdrobniejsze szczegóły swojego godła. Pomocą podczas pracy służyły uczniom z Łotwy uczennice klasy Va: Zuzia Włodarska, Iga Czaja, Natalia Zielonka i Julia Dziekańska, które rozdawały pędzelki, wymieniały wodę i doradzały gościom. Z mdłych, białych gipsowych odlewów powstały przepiękne białe orły w złotych koronach umieszczone na czerwonym tle. Na koniec uczniowie z Krasławia wykonali wspólnie jeszcze jedną pracę, wyjątkowo związaną z 100 rocznicą Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Każdy z uczestników został poproszony o przyklejenie na uprzednio przygotowanym konturowym rysunku naszego kraju, jednego piórka i jednego czerwonego, papierowego serca. Te dwa elementy nie zostały wybrane bez przyczyny. Białe pióra symbolizować miały wolną Polskę, zaś czerwone serca, nic innego jak miłość do Ojczyzny. Wszyscy z entuzjazmem podjęli się zadania i nie było nikogo, kto nie dołożyłby do pracy choćby jednego pióra i serca. Szczególnie w działania zaangażowała się Dominika – uczennica z Krasławia, która sprawiła, że kontur Polski wypełnił się po brzegi białymi piórami i czerwonymi sercami. Pamiątkowe fotografie z wytworami uczestników dopełniły dzieła. Wzajemnie podziękowaliśmy sobie brawami- reprezentantki SP7- uczennice klasy V a wraz z p. Kubicką i p. Stefańską nagrodziły oklaskami uczniów z Łotwy za ich przepiękne dzieła i wielki wysiłek włożony w ich wytworzenie, zaś uczniowie z Łotwy podziękowali za zajęcia i dobrą zabawę.

th_3 (2 kB) th_20181121_091718 (3 kB) th_20181121_092156 (2 kB) th_20181121_092209 (2 kB) th_20181121_092310 (2 kB) th_20181121_093349 (7 kB) th_20181121_093624 (2 kB) th_20181121_093712 (3 kB) th_20181121_094011 (3 kB) th_20181121_094408 (3 kB) th_20181121_090454 (3 kB)

Kolejna godzina zajęć to lekcja patriotyczna „Drzewko miłości Ojczyzny”, którą poprowadziły p. Małgorzata Sadowska oraz p. Ewa Kubicka. Uczniowie uczestniczyli w zabawach z chustą animacyjną, takie: „Kolory tęczy”, „Gorący ziemniak”. Ponadto do muzyki lwowskiej uczniowie bawili się w „Pierścionek”, „Gorące pudełko”, „Ptaszki w gwiazdach”. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się także o postawie bohaterskiej małych Orląt. Odcisnęli swoje dłonie w kolorach białym i czerwonym na drzewie miłości Ojczyzny. Uczniowie byli zainteresowani wykonaniem pracy plastycznej "Drzewko miłości Ojczyzny", które zostało przez nich zabrane do szkoły w Krasławiu.

th_sam_2983 (5 kB) th_d1 (3 kB) th_d2 (2 kB) th_d3 (5 kB)

Pani Ilona Stasiołek poprowadziła lekcję języka polskiego: Znaczenie symboli narodowych, część 2. Różne oblicza Ojczyzny.

Nauczyciel przypomniał, czym jest symbol narodowy i jakie symbole występują w Polsce. Następnie uczniowie wysłuchali fragment piosenki „Kocham Cię Polsko”, która stała się początkiem rozważań na temat Ojczyzny. Uczniowie metodą burzy mózgów zapisywali ciągi skojarzeń odnoszących się do słowa Ojczyzna. Następnie nauczyciel rozpoczął dyskusję na temat: Jak rozumiemy znaczenie słowa ojczyzna? Z czym się kojarzy to słowo? Później uczniowie metodą asocjogramu pracowali w grupie. Każdy zespół otrzymał zestaw kartek jednego koloru oraz arkusz papieru z zapisanym na górze pytaniem: Co dla mnie oznacza bycie patriotą? Uczniowie zapisali odpowiedzi na karteczkach i nakleili je pod pytaniem. Po wykonaniu zadania grupy zamieniły się arkuszami i dopisali swoje propozycje. W ten sposób na każdym arkuszu znalazły się karteczki w dwóch kolorach.

th_3 (3 kB) th_4 (3 kB) th_6 (2 kB) th_9 (2 kB)

Ważnym ogniwem lekcji było zapoznanie się z tekstem Tadeusza Różewicza „Oblicza Ojczyzny”. Najpierw uczniowie samodzielnie zapoznali się z tekstem, następnie wysłuchali wzorcowy tekst przeczytany przez Romana Dmowskiego. Utwór stał się okazją do interpretacji i analizy pod kątem tematyki, osoby mówiącej i tytułu wiersza. Na podsumowanie uczniowie odpowiadali na pytanie: Gdy myślę o Ojczyźnie to.... Nauczyciel przedstawił również film z sondą „Zapytaliśmy Polaków – czym jest patriotyzm”. Miłą niespodzianką dla gości były przygotowane słodkości od rodziców uczniów klasy 5b. Na babeczkach, bezach i innych wypiekach przyczepiono flagi Polski dla podkreślenia tematyki lekcji. Mamy nadzieję, że słodki poczęstunek dał sił gościom do dalszego działania.

th_1 (2 kB) th_3 (5 kB)

Podczas długiej dwudziestominutowej przerwy p. Ewa Kubicka przeprowadziła krótką lekcję w języku angielskim wykorzystując salę języka angielskiego. Pracowała z uczniami na słuchawkach. Temat zajęć to „ Polska i Ja”.

th_dsc_0744 (5 kB) th_dsc_0741 (4 kB)

Cykl zajęć lekcyjnych zakończył się lekcją historii przeprowadzoną przez p. Agnieszkę Desput. >Temat zajęć to „100-lecie niepodległości. Historia i tradycja”. Uczniowie obejrzeli „Animowaną historię polski” Tomasza Bagińskiego i wykonali kotyliony związane ze Świętem Niepodległości. Wiedzą również jak Polacy świętują w tym dniu. Na koniec lekcji uczniowie spróbowali rogali świętomarcińskich.

th_dsc_0748 (5 kB) th_dsc_0747 (5 kB) th_dsc_0750 (5 kB) th_dsc_0754 (6 kB)

W tym dniu odbył się także Konkurs Pieśni i Piosenki Patriotycznej "Pod znakiem Orła", w którym udział wzięli uczniowie klas IV-VIII. Nasz konkurs wzbogacił występ Łotewskiego Zespołu Kropelki, który zaśpiewał pieśni patriotyczne polskie i łotewskie. Podczas muzycznej podróży w czasie usłyszeliśmy utwory opowiadające o bohaterskich dokonaniach ułanów, przygody partyzantów, przypomnieliśmy sobie przepiękne patriotyczne piosenki śpiewane przez pokolenia Polaków. Usłyszeliśmy utwory napisane zarówno przed stu laty jak i te współczesne, wykonane zespołowo jak i popisy solowe. Wszyscy laureaci konkursu w ramach podziękowania otrzymali ciasteczka patriotyczne w kształcie Polski.

th_dsc_0762 (6 kB) th_dsc_0769 (4 kB)

Środa zakończyła się wspólnym wyjściem uczniów naszej szkoły i uczniów z Krasławia do kina na film „Dziadek do orzechów i cztery królestwa” – film opowiadał przepiękną historię, a w jej tle mogliśmy poczuć magię świąt Bożego Narodzenia.

Wrażenia minionego dnia spowodowały, że uczniowie z niecierpliwością czekali na kolejny dzień.

 

Czwartek 22.11.2018

Czwartek rozpoczął się dla naszych uczniów wizytą w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji przy ulicy Karpackiej w Łodzi. Uczniowie i uczennice z klasy IIIb pod kierunkiem trenerów Agnieszki Rembowskiej i Adama Kacprzaka przygotowali dla naszych gości pokaz gimnastyczny. Następnie uczniowie z Krasławia mogli podziwiać naszych uczniów Marcela Rembowskiego i Bartosza Kostrzewskiego z klasy 6c w wolnych ćwiczeniach na drążku pod kierunkiem trenera Tomasza Rembowskiego.

th_t1 (4 kB) th_t2 (2 kB) th_t3 (3 kB)

Trenerzy przeprowadzili dla naszych gości trening gimnastyczny, który zakończył się wspólną zabawą. W podziękowaniu dla naszych gimnastyków zespół łotewski „Kropelki” zaśpiewał dwa rytmiczne utwory.

th_t5 (5 kB) th_t6 (4 kB) th_t7 (5 kB) th_t9 (4 kB) th_t10 (5 kB) th_t11 (5 kB) th_t12 (5 kB) th_t8 (5 kB)

Następnie udaliśmy się do Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.

th_1 (4 kB)

Pierwsza część naszej wizyty to wycieczka z przewodnikiem po Łodzi, która odbyła się „Śladami Józefa Piłsudskiego”. W trakcie pieszej wędrówki usłyszeliśmy historię pobytu Józefa Piłsudskiego w Łodzi, w tym także jego pobytu w celi więziennej, która znajduje się na terenie muzeum. Następnie uczestniczyliśmy w warsztatach „Legionowe twarze niepodległości”. Podczas zajęć obejrzeliśmy krótki film o legionistach, ułożyliśmy mega puzzle „Twarze Niepodległości”: Józef Piłsudski, Edward Rydz-Śmigły, Józef Haller, Stanisław Szeptycki, Kazimierz Sosnkowski. Usłyszeliśmy krótką opowieść o legionistach. Następnie podczas zajęć praktycznych uczniowie stworzyli z podanych zestawów zdjęć drzewo budzące się do życia jako symbol odzyskania niepodległości.

th_dsc_0875 (4 kB) th_dsc_0878 (4 kB) th_dsc_0882 (5 kB) th_dsc_0884 (5 kB) th_dsc_0886 (2 kB) th_dsc_0888 (5 kB) th_dsc_0890 (5 kB) th_dsc_0891 (3 kB)

Intensywny dzień zakończył się spacerem po pięknym rynku naszej Manufaktury.

th_m1 (5 kB) th_m2 (4 kB)

 

Piątek 23.11.2018

Podsumowaniem całego pobytu był udział w uroczystościach związanych z apelem podsumowującym Tydzień Patrona. Tytuł uroczystości „Przyśniła się dzieciom Polska” nawiązywał do setnej rocznicy bohaterskiego zrywu Orląt Lwowskich. Wszyscy z wielkim wzruszeniem obejrzeli przedstawienie przypominające bohaterstwo małych Polaków walczących o polskość Lwowa. Uroczystość dopełnił występ zespołu „Kropelki” pod kierownictwem pana Sergiusza Artemenkow. Dziewczęta śpiewały piosenki patriotyczne zarówno polskie, jak i łotewskie.

Po wzruszającym pożegnaniu nasi goście z Łotwy powrócili do Krasławia, gdzie opowiedzą czego się u nas dowiedzieli, nauczyli i poznali.

(3 kB) (3 kB) (3 kB) (3 kB) (3 kB) (3 kB) (3 kB) (3 kB)

Ewa Kubicka
koordynator projektu

 

Wizyta w Kraslaviu

 

 

Krasław to malownicze miasteczko na Łotwie nad rzeką Dźwiną. Tam też w dniu 1 października udała się delegacja naszej szkoły, czyli Dyrektor Szkoły - Jarosław Krajewski oraz Pani Ewa Kubicka - nauczycielka języka angielskiego, w ramach projektu „Nasze małe Ojczyzny na polskich drogach do niepodległości w stulecie jej odzyskania”.

Celem podróży było przede wszystkim spotkanie z Panią Dyrektor Czesławą Kozłowską i Radą Pedagogiczną Polskiej Szkoły Podstawowej im. Hr. Platerów w tejże miejscowości, omówienie wspólnych celów i zadań w ramach projektu. Wizyta studyjna zaowocowała rozpoczęciem współpracy między naszymi szkołami.

Współpraca obu szkół da możliwość wzmocnienia więzi między Polakami mieszkającymi na Łotwie a rodakami w Polsce oraz przybliży młodzieży zamieszkałej na Łotwie nasze tradycje i historię Macierzy, przede wszystkim związaną z odzyskaniem niepodległości i uświadomi im znaczenie wolności dla narodu.

3 października nasza wizyta dobiegła końca i po wielogodzinnej podróży dotarliśmy do naszego miasta, aby w dniu następnym wrócić do szkolnych obowiązków.

Czekamy również na wizytę grupy uczniów z Krasławia, którzy przybędą do nas na Tydzień Patrona, aby razem z nami obchodzić 100-lecie bohaterskiego zrywu Orląt Lwowskich.

E. Kubicka

 

 

 


 

Współpraca partnerska Łódź – Maniewicze

 

Wizyta w szkole partnerskiej

6 listopada pięcioosobowa delegacja naszej szkoły: Justyna, Maja, Kamila, Zuzia z 5d wraz z wychowawczynią Joanna Skobel pojechała z wizytą do szkoły partnerskiej w Maniewiczach.

Odbyło się spotkanie z dziećmi z klasy 5, z którymi współpracujemy. Nasze dziewczynki przekazały i otrzymały materiały pierwszej części projektu „Łódź/Maniewicze– wczoraj i dziś – położenie geograficzne, zabytki, historia i kultura regionu”.

Miłą i niezwykle interesującą niespodzianką przygotowaną przez gospodarzy było zwiedzanie szkoły, podziwianie jej zasobów dydaktycznych, wystaw z pracami dzieci, a następnie wspólny spacer po cichych, spokojnych oraz niezwykle malowniczych Maniewiczach.

th_1 (4 kB) th_2 (4 kB) th_3 (3 kB) th_4 (3 kB) th_5 (4 kB) th_6 (2 kB)

J. Skobel

Przyjazd delegacji z Maniewicz do Łodzi

 

W dniach 16 – 19 września gościliśmy w Łodzi dyrektora i wicedyrektora Szkoły Podstawowej I – III stopnia nr 1 w Maniewiczach oraz dyrektora Szkoły Podstawowej w Kostiuchnówce.

18 września w naszej szkole zostało podpisane przez pana dyrektora Jarosława Krajewskiego i pana dyrektora Anatolija Artyszuka porozumienie o współpracy partnerskiej między szkołami. Odbyło się ono w obecności Prezydenta Miasta Łodzi – pani Hanny Zdanowskiej. Pierwszy rok współpracy upłynie pod hasłem „Moja mała Ojczyzna”.

Goście owocnie spożytkowali czas pobytu w Łodzi. Zwiedzili naszą szkołę, udali się do Centrum Nauki i Techniki; byli w Manufakturze, gdzie zostali zapoznani z historią tego miejsca; oglądali panoramę naszego miasta z tarasu widokowego. W wolnym czasie spacerowali po ulicy Piotrkowskiej, aby podziwiać urokliwe, secesyjne, odrestaurowane kamienice.

Miła wizyta dobiegła końca, a my od dzisiaj z zapałem zaczynamy realizować pierwsze zadanie projektowe, aby w listopadzie przekazać uczniom szkoły w Maniewiczach wypracowane materiały.

Prasa o nas ...

J. Skobel

 

 

 

 

 

Rok szkolny 2016/2017

 

 

 

Drodzy uczniowie i nauczyciele!

 

W dniach 14-17 listopada 2016 r. p. Jolanta Grabowska, nauczyciel języka angielskiego w naszej szkole, przebywała w Dublinie na seminarium kontaktowym w ramach programu Erasmus +. Warto wspomnieć, że p. Jola była jedną z dwóch przedstawicielek z Polski. W stolicy Irlandii spotkali się zatem entuzjaści edukacji na najwyższym, europejskim poziomie. Rozmawiali oni o możliwościach nawiązania współpracy w ramach programu Erasmus +, wymieniali się doświadczeniami związanymi z pracą w edukacji oraz dobrymi praktykami. Pracowali metodą projektową, aktywnie pamiętając o najwyższej wartości - wdrażaniu najnowocześniejszych metod pracy w celu zbudowania w uczniach motywacji wewnętrznej. Zwracali uwagę na zagadnienia takie jak mindfulness, soft skills, inteligencja emocjonalna, które są bardzo spójne z ideą „Budzącej się szkoły.” Jednym z głównych celów uczestnictwa w spotkaniu było przybliżenie procedur aplikacyjnych w programie Erasmus +, w którym planujemy uczestniczyć w najbliższym czasie. p. Jola nawiązała współpracę z dwiema szkołami z Irlandii oraz szkołą z Islandii, które są chętne do stworzenia wspólnego projektu dla dobra całej społeczności szkolnej. Zainteresowanych zapraszamy do odwiedzenia stron internetowych zaprzyjaźnionych szkół: http://holyfamilytubbercurry.ie, http://ballyconneelyns.scoilnet.ie/blog/, http://www.nesskoli.is/is/forsida.

A oto krótka fotorelacja z wizyty. Na zdjęciach można obejrzeć naszych przyszłych partnerów projektowych oraz doświadczyć tradycji i kultury irlandzkiej.

 

 

 

Szanowni Państwo!

 

Z przyjemnością informujemy, że p. Jolanta Grabowska złożyła aplikację do udziału w seminarium kontaktowym programu Erasmus +, które będzie odbywało się w Dublinie w Irlandii w listopadzie 2016 r. Trzymamy kciuki za pomyślny wynik postępowania rekrutacyjnego. O wynikach dowiemy się wkrótce. Uczestnictwo p. Joli w seminarium kontaktowym jest związane z planami stworzenia w szkole projektu Erasmus +, który jest następcą wszystkim dobrze znanego Comeniusa. A oto kilka wspomnień z realizowanego przez nas projektu Comenius w latach 2013-2015.

 

 

 

 

 

Rok szkolny 2014/2015

 

 

COMENIUS W NASZEJ SZKOLE

 

 

 

Drodzy przyjaciele Comeniusa!

Z przyjemnością informujemy o zakończeniu projektu Comenius 2013 - 2015 w naszej szkole. Jak zapewne pamiętacie, wraz ze szkołami z Turcji, Grecji, Włoch i Wielkiej Brytanii realizowaliśmy projekt dotyczący Praw Dziecka pt. „Każdy z nas jest inny, wszyscy jesteśmy równi. O tym co nas łączy, a co różni w świetle Praw Dziecka.”

Ostatnim zaplanowanym w naszej szkole działaniem projektowym była wystawa projektowa,  która została zorganizowana przez uczniów dzielnie pracujących przy realizacji projektu oraz koordynatora projektu p. Jolantę Grabowską.

Na wystawie obejrzeć było można zdjęcia dotyczące realizowanych w szkole i poza nią działań projektowych włącznie z wizytami projektowymi. Prócz tego zaprezentowano fantastyczne prace plastyczne i literackie przygotowywane podczas trwania projektu przez uczniów naszej szkoły oraz uczniów z pozostałych szkół projektowych.  Nie lada gratką dla wszystkich gości  wystawy były wielkoformatowe zdjęcia podsumowujące projekt. Goście wystawy zachwycali się także gadżetami projektowymi przygotowanymi na potrzeby wystawy: maskotki, gry planszowe, puzzle, kubki oraz wiele innych. Dzięki uprzejmości koła dziennikarskiego, mogliśmy rozdać uczniom gazetki  przygotowane specjalnie na koniec projektu.  Cieszy nas również, że uczniowie biorący udział w wizytach projektowych użyczyli swoich pamiątek zakupionych w krajach partnerskich.

Wystawa wzbudziła gigantyczne emocje pośród całej społeczności szkolnej. Dzięki niej przypomnieliśmy sobie co udało się nam osiągnąć podczas dwóch lat realizacji projektu.  Uświadomiliśmy sobie jak wiele pracy uczniowie zaangażowani w projekt włożyli w jego powstanie
i sukces. Jesteśmy dumni z tego, że mieliśmy niepowtarzalną okazję pracować przy projekcie, tak wiele się nauczyć , doświadczyć wielu wspaniałych chwil i pokazać jak cudownie umiemy się odnaleźć w wielokulturowym świecie.

Cieszymy się, że w wystawie wzięli również udział rodzice, którzy podziwiali ciężką, ale i przyjemną projektową pracę naszych uczniów.

Zapraszamy na bloga projektu, gdzie można obejrzeć obszerną relację fotograficzną z wydarzenia. 

 

 

Drodzy przyjaciele Comeniusa!

 

W dniu 22.06.2015 r. odbył się apel podsumowujący realizowany w szkole w latach 2013-2015 projekt Comenius „Każdy z nas jest inny, wszyscy jesteśmy równi – o tym co nas  łączy, a co różni w świetle Praw Dziecka”. Podczas apelu cała społeczność szkolna mogła przypomnieć sobie najwspanialsze chwile projektu. W czasie apelu podsumowano wszystkie działania projektowe, które odbyły się na terenie szkoły. Prócz tego uczniowie wraz z nauczycielami obejrzeli 17-minutowy film ze zdjęciami z projektu co wywołało nie lada emocje.  Film został przygotowany przez państwa Anetę i Michała Iżel, rodziców dziewczynek, które brały udział w wizytach projektowych. Pomysłodawczyniami filmu były panie Jolanta Grabowska i Ewa Kubicka.

 

 

Drodzy przyjaciele Comeniusa!

Chcielibyśmy opowiedzieć Wam o ostatniej wizycie projektowej, która miała miejsce w dniach 18 - 24 maja 2015 r. Wraz z opiekunami p. Jolantą Grabowską i p. Ewą Kubicką wybraliśmy się do Grecji do miasta Saloniki, aby zrealizować ostatnie działanie projektowe – sztukę teatralną dotyczącą Praw Dziecka. Musimy przyznać, że wyjazd ten był dla nas ogromnym przeżyciem. Uświadomił nam, iż z całą pewnością będziemy tęsknili za Comeniusem i pokazał, że koniec projektu to nie koniec przyjaźni, które zrodziły się podczas trwania projektu. Jesteśmy dumni, że udało nam się tak wiele nauczyć podczas tych dwóch lat, kiedy mieliśmy przyjemność realizować projekt. Cieszymy się, że mieliśmy sposobność pogłębić swoją wiedzę z zakresu Praw Dziecka, tolerancji, równości, wielokulturowości i poszanowania innych.

Podobnie jak podczas poprzednich wyjazdów, Grecja również przyjęła nas bardzo ciepło. W szkole mieliśmy okazję uczestniczyć w specjalnie przygotowanych dla nas zajęciach z gotowania i plastyki w języku angielskim. Prócz tego wzięliśmy udział w sztuce teatralnej napisanej wspólnymi siłami przez naszych nauczycieli. Ich praca i zaangażowanie dały nam szansę stanąć na deskach najprawdziwszego teatru, gdzie w świetle jupiterów opowiedzieliśmy licznie zebranym gościom na czele z Prezydentem Miasta Saloniki, czego nauczył nas projekt. Było to dla nas bardzo wzruszające wydarzenie. Jesteśmy dumni ze wszystkich naszych kolegów i koleżanek, którzy wzięli udział w spektaklu.

Cieszymy się, że mieliśmy również szansę spędzać czas po szkole zwiedzając tak zapierające dech w piersiach miejsca. Poznaliśmy historię miasta, jego tradycję i kulturę. Skosztowaliśmy smakowitości greckiej kuchni. Zauroczyły nas greckie lody i musaka.

Zapraszamy na bloga projektu, aby zobaczyć więcej zdjęć z wyjazdu. Już dzisiaj zapraszamy także na wystawę projektową, która odbędzie się w ostatnim tygodniu czerwca. Każdy z Was będzie miał okazję zobaczyć, jak wiele pracy włożyliśmy w projekt i jak wiele radości nam przyniósł.

 

 

 

Drodzy przyjaciele Comeniusa!

Dzisiaj chcielibyśmy opowiedzieć Wam o niesamowitym wydarzeniu, które miało miejsce 12.05.2015 r. Dwanaścioro uczniów naszej szkoły wraz z koordynatorem projektu Comenius panią Jolantą Grabowską wybrali się na Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego na specjalnie dla nich przygotowane zajęcia prawa połączone ze zwiedzaniem gmachu wydziału. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję poczuć się jak prawdziwi studenci oraz profesorowie wydziału. Część uczniów zasiadła w ławach auli sali wykładowej, a pozostali na miejscu wykładowców. Było to niesamowite przeżycie. Uczniowie mieli również okazję zwiedzić bibliotekę wydziałową i zobaczyć jak wygląda codzienne uczelniane życie studentów prawa. Po zakończonym zwiedzaniu uczniowie wzięli udział w rozprawie sądowej gdzie sędziami, obrońcami, prokuratorami jak i oskarżonymi byli sami uczniowie. Pozwolono uczniom przywdziać togi odpowiednich kolorów w zależności od piastowanego stanowiska.

Bardzo dziękujemy przedstawicielom Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego – panu Tobiaszowi Bocheńskiemu oraz jego studentom za tak cudownie przygotowane zajęcia.

 

 

Drodzy przyjaciele Comeniusa!

W bieżącym miesiącu w dniach 04 - 08.05.2015 r. mieliśmy okazję gościć w naszej szkole dwójkę wspaniałych prelegentów z Tajlandii i Maroka. Przebywali oni w naszej szkole w ramach realizowanego projektu Comenius - Wielostronne Partnerskie Projekty Szkół. Zadaniem naszych gości było przybliżenie uczniom siódemki dwóch całkowicie odległych od Polski zakątków naszej planety, a mianowicie azjatyckiej Tajlandii i afrykańskiego Maroka. Zajęcia miały na celu pokazanie uczniom naszej szkoły, że każdy z nas jest inny, ale wszyscy jesteśmy równi, w myśl tytułu naszego projektu.

Jesteśmy dumni z naszych uczniów, którzy tak dzielnie i chętnie pracowali z naszymi prelegentami przez cały tydzień. Dzięki cudownemu zachowaniu, akceptacji, tolerancji, zainteresowaniu, otwartości i ciekawości, nasi uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z zakresu tradycji, kultury, religii, wychowania, geografii i historii Tajlandii i Maroka. Sprawdzili także swoje umiejętności z języka angielskiego jako, że był to język wykładowy zajęć.

Pomysłodawczynią wizyty była pani Jolanta Grabowska, koordynator projektu. W realizacji tygodniowej wizyty pomagały jej pani Ewa Kubicka oraz pani Karina Bujnowicz-Powierza.

Kierujemy wielkie słowa uznania do organizacji AIESEC Polska za pomoc w realizacji wizyty. Mamy nadzieję na dalszą współpracę w przyszłych latach.

 

 

 

 

Drodzy przyjaciele Comeniusa!

 

     W dniach 19-26 kwietnia 2015 r. odbyła się wizyta projektowa w Turcji w miejscowości Bursa. Wraz z partnerami z Grecji, Włoch, Wielkiej Brytanii i Turcji spędziliśmy wspaniale czas ucząc się i bawiąc zarazem. Naszą szkołę reprezentowało pięcioro uczniów: Danuta Iżel (klasa 4 C), Martyna Zwolak (klasa V C), Malwina Plak (klasa VI B), Alicja Stańczak (klasa VI B) oraz Jakub Jastrząbek (klasa V A) wraz z koordynatorem projektu p. Jolantą Grabowską oraz nauczycielką w-f p. Dorotą Kuzalską.

Podczas pobytu w Turcji uczniowi nasi brali udział w zajęciach szkolnych, odwiedzili wystawę sztuki organizowaną przez tureckich uczniów, uczestniczyli w zajęciach chóru w języku tureckim. Prócz tego uczniowie zostali zaproszeni na spotkanie przez Prezydenta Miasta.

Ukoronowaniem tygodniowego pobytu był udział w obchodach Dnia Dziecka. Podczas zorganizowanego dla lokalnej społeczności święta, uczniowie naszej szkoli zaprezentowali kulturę polską śpiewając piosenkę Majki Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są” oraz tańcząc poloneza. Prócz tego uczennica Malwina Plak zaprezentowała swoje umiejętności gimnastyczne w samodzielnie ułożonym przez siebie układzie.

Jesteśmy bardzo dumni z naszych uczniów. Bardzo godnie reprezentowali naszą szkołę pokazując pełną dojrzałość, ciekawość świata i poczucie humoru.

 

 

Zajęcia projektowe

      Uczniowie klasy IV C wraz z wychowawcą panią Jolantą Grabowską oraz nauczycielem tańca i techniki panem Michałem Lotką przygotowali film dotyczący polskiego tradycyjnego tańca – poloneza. Uczniowie jak zwykle nie zawiedli, a na blogu projektowym możecie zobaczyć efekt końcowy: http://differentnationssameworld.com/

      Uczniowie zainteresowani projektem wzięli również udział w kolejnych już zajęciach projektowych zatytułowanych „Let’s read in English.” Tym razem tematem spotkania projektowego była angielska literatura dla dzieci. Zajęcia dotyczyły niebywale popularnej na całym świecie serii książek o Harrym Potterze.

Uczniowie zostali podzieleni na cztery domu magiczne i brali udział w rozlicznych konkursach z wiedzy o życiu Harry’ego tzn. „Konkursie wiedzy magicznej” oraz „Twoja twarz brzmi znajomo.” Tym razem zwyciężyli Ślizgoni choć i inne domy osiągnęły bardzo wysoki wynik.

 

 

       Kolejnym etapem była wspólna praca nad poezją Haiku. Zadaniem obecnych na spotkaniu uczniów było wspólnie stworzyć Haiku o Harrym Potterze. Jeżeli interesuje Was temat Haiku, zajrzyjcie na tę stronę: http://pl.wikipedia.org/wiki/Haiku. Powstały wspaniałe utwory, z których najlepszy należał ponownie do Ślizgonów:

„Sowa Hedwiga

Wraz z Harrym się ściga

A Ron się miga.”

 

Dziękujemy wszystkim za wspólną zabawę.

 

 

Wizyta partnerów projektowych w naszej szkole

 

     W dniach 21-23 maja 2014 r. odbyła się w naszej szkole wizyta 28 gości ze szkół z kilku krajów europejskich: Wielkiej Brytanii, Włoch, Turcji i Grecji w ramach realizowanego przez uczniów naszej szkoły projektu programu Comenius Wielostronne Partnerskie Projektu Szkół. Uczniowie wraz z nauczycielami przez te kilka dni dołączyli do naszej społeczności szkolnej mając szansę poznać realia polskiej szkoły. 

     Pierwszy dzień wizyty upłynął nam pod znakiem przygotowanej przez naszych uczniów ceremonii powitania wraz z uroczystością pasowania na honorowego ucznia szkoły.  Po ceremonii uczniowie wzięli udział w zajęciach projektowych prowadzonych w języku angielskim przez nauczycieli naszej szkoły: Historię Polski, wychowanie fizyczne oraz zajęcia plastyczne.

     Drugi dzień wizyty to pokaz gimnastyków na sali MOSiR oraz Mała Olimpiada Sportowa na wesoło.

    Trzeci dzień to udział w spotkaniu z władzami miasta w Urzędzie Miasta Łodzi na ul. Piotrkowskiej oraz wyjazd do Warszawy w celu zwiedzania stolicy.

    Goście projektowi w czasie tych trzech dni mieli również okazję poznać nasze miasto i posmakować przysmaków kuchni Polskiej. Zapraszamy do obejrzenia prezentacji multimedialnej w języku polskim oraz języku angielskim, a także do odwiedzania bloga projektowego na którym będą się sukcesywnie pojawiały relacje z wizyty oraz informacje dotyczące realizowanych działań projektowych.

 

 

 

„Pomogę jeśli mogę”

      W dniu 30.04.2014 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w kolejnych warsztatach w ramach realizowanego w szkole programu Comenius przygotowanych przez nauczyciela języka angielskiego p. Jolantę Grabowską oraz nauczyciela religii panią Alinę Zalewską. Przypominamy, że w tym miesiącu przyświeca nam hasło: CHARYTATYWNOŚĆ. Uczniowie z klas I-VI podczas dwugodzinnych zajęć sumiennie i z wielkim entuzjazmem wykonywali papierowe ptaki – symbol wolności. Przepiękne, ptaki będą w najbliższym czasie sprzedawane w szkole za symboliczną złotówkę. Pieniądze zebrane podczas aukcji charytatywnej zostaną przekazane na Fundację Kasisi na akcję Fundusz Marzeń im. Franciszka Bandy zajmującą się pomocą dzieciom z najuboższych rodzin w Afryce. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o fundacji, odwiedź stronę: http://www.fundacjakasisi.pl/. Zależy nam aby jak najszczodrzej obdarzyć pomocą najuboższych dlatego prosimy wszystkich chętnych o wsparcie naszej akcji. Dołączcie do nas.

 

 

Drodzy przyjaciele Comeniusa i entuzjaści Unii Europejskiej!

     W dniu dzisiejszym, jak co roku odbył się w naszej szkole Dzień Europejski przygotowany przez uczniów klas czwartych, piątych i szóstych. Tegoroczne przedstawienie nabrało jednak jeszcze bardziej europejskiego wymiaru dzięki realizowanemu w naszej szkole programowi Comenius. Uczniowie przygotowali przedstawienie, z którego dowiedzieliśmy się wielu ciekawych faktów dotyczących krajów Unii Europejskiej. Mieliśmy także szanse posłuchać naszej łódzkiej “Prząśniczki” przetłumaczonej przez uczniów naszej szkoły na języki projektowe: angielski, włoski, grecki oraz turecki. Co więcej uczniowie przygotowali także wspaniałe tańce narodowe, z Grecji przywędrował do nas Grek Zorba, natomiast z Francji Kankan. Co więcej, wszyscy uczniowie klas 4-6 otrzymali podarki ufundowane przez Komisję Europejską, za które serdecznie dziękujemy.

     Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat dzisiejszego Dnia Europejskiego, obejrzeć interesujące filmy z przedstawienia, serdecznie zapraszamy do odwiedzenia Comeniusowego bloga projektowego

 

 

Drodzy przyjaciele Comeniusa!

     Miło jest nam poinformować, że w środę 19.02.2014 r. odbyło się kolejne spotkanie Comeniusa pt. “Słoń w składzie porcelany”. Na początku zajęć uczniowie otworzyli paczkę, którą otrzymali od szkoły włoskiej. Uczniowie z Włoch przesłali prace plastyczne związane z zimą pokazując czym dla nich jest ta mroźna pora roku. Podczas spotkania uczniowie wraz z nauczycielem p. Jolantą Grabowską rozmawiali o idiomach w języku polskim oraz języku angielskim. Wielkim zaskoczeniem dla wszystkich zebranych było, iż polskie powiedzenie “jak słoń w składzie porcelany” w wersji angielskiej wykorzystuje zupełnie inne zwierzę, a mianowicie byka. Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się co to znaczy, że mają “żelazną cierpliwość” czy, że powinni “wziąć się w garść.” W drugiej części spotkania uczniowie wykorzystali zdobytą wiedzę tworząc prace plastyczne z użyciem idiomów. Dziękujemy wszystkim za udział w zajęciach i zapraszamy ponownie.   

 

 

Drodzy przyjaciele Comeniusa!

      W minioną środę miało miejsce w naszej szkole niezwykłe wydarzenie. Wykorzystując najnowsze technologie, nasi uczniowie wzięli udział w wirtualnym spotkaniu z uczniami z dwóch szkół partnerskich programu Comenius – Anglią i Włochami. Podczas godzinnego spotkania uczniowie wraz z nauczycielami p. Jolantą Grabowską, p. Michałem Lotką oraz p. Grzegorzem Parzonką przeżyli niesamowitą przygodę pełną śmiechu, rozmów, a nawet śpiewania piosenek o cyrkulacji wody. Uczniowie zadawali sobie pytania dotyczące dnia codziennego, ich pasji, zainteresowań, tego co lubią oraz rzeczy, które sprawiają im trudność. Wiemy już, że w angielskiej szkole większą popularnością cieszy się drużyna Manchester United, a we włoskiej uczniowie uwielbiają makaron i wiedzą o naszych sukcesach olimpijskich. Cieszymy się, że nasi uczniowie są tak bardzo zaangażowani w projekt i zapraszamy do udziału w kolejnych działaniach projektowych. Jednocześnie zachęcamy do odwiedzania bloga projektowego w języku angielskim, gdzie można dowiedzieć się więcej o działaniach projektowych prowadzonych w szkołach partnerskich.

 

 

    W dniu 04.12.2013 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w zajęciach dotyczących Praw Dziecka zatytułowanych "Ulecz ten świat".  Podczas dwugodzinnego spotkania uczniowie wraz z opiekunem p. Jolantą Grabowską wykonywali różnorakie zadanie związane z tematyką tolerancji, równości, różnorodności i akceptacji. Uczniowie czytali wiersz, krótkie opowiadanie oraz zaśpiewali wspólnie piosenki: "Tolerancja" Stanisława Sojki oraz "Heal the world" Michaela Jacksona. Wykonali także projektowe drzewo Praw Dziecka , które ma symbolizować świat w którym dzieci znają swoje prawa i czują się szczęśliwe, kochane i bezpieczne. 

 

    W dniu 04.12.2013 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w zajęciach dotyczących Praw Dziecka zatytułowanych "Ulecz ten świat".  Podczas dwugodzinnego spotkania uczniowie wraz z opiekunem p. Jolantą Grabowską wykonywali różnorakie zadanie związane z tematyką tolerancji, równości, różnorodności i akceptacji. Uczniowie czytali wiersz, krótkie opowiadanie oraz zaśpiewali wspólnie piosenki: "Tolerancja" Stanisława Sojki oraz "Heal the world" Michaela Jacksona. Wykonali także projektowe drzewo Praw Dziecka , które ma symbolizować świat w którym dzieci znają swoje prawa i czują się szczęśliwe, kochane i bezpieczne. 

 

 

 

    W dniu 02.12.2013 r. odbył się apel informacyjny dotyczący niedawnej wizyty uczennic naszej szkoły w Rzymie. Uczniowie klas IV i V wysłuchali prezentacji koordynatora projektu p. Jolanty Grabowskiej, obejrzeli fotografie wykonane przez uczennice podczas realizacji działań projektowych we Włoszech i usłyszeli o dalszych działaniach projektowych prowadzonych w szkole.

Zobacz sprawozdanie z wizyty w Rzymie

 

 

Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu!

    W dniach 19-23 listopada 2013 r. uczennice naszej szkoły: Aleksandra Kędzia i Martyna Zwolak z klasy IV C, a także Julia Dałek oraz Wiktoria Kwaśniak z klasy V C wraz z nauczycielami p. Jolantą Grabowską oraz p. Michałem Lotką wzięli udział w wizycie we Włoszech w ramach Wielostronnego Partnerskiego Projektu Szkół Programu „Uczenie się przez całe życie” – Comenius. Reprezentanci naszej szkoły spotkali się w Rzymie z uczniami i nauczycielami z Włoch, Turcji, Grecji oraz Wielkiej Brytanii. Wszyscy uczestnicy projektu brali czynny udział w lekcjach m.in. geografii, techniki, matematyki, języka włoskiego czy hiszpańskiego, a także podejmowali się licznych działań projektowych, których zwieńczeniem było wspólne odtańczenie flashmoba. Prócz tego reprezentanci wszystkich krajów partnerskich niestrudzenie zwiedzali zakątki Rzymu – Wiecznego Miasta poznając kulturę włoską i delektując się przysmakami kuchni włoskiej. Wszystkich zainteresowanych przebiegiem wizyty zachęcamy do odwiedzania bloga projektowego.


 

 

PRZYGOTOWANIA DO WIZYTY W RZYMIE CZAS ZACZĄĆ

Przygotowując się do listopadowej wizyty w Rzymie, uczniowie naszej szkoły rozpoczną już wkrótce pracę nad zadaniem projektowym – filmem instruktażowym flash moba, który zostanie zatańczony podczas pierwszego spotkania uczestników projektu. Muzykę do układu przygotował p. Michał Lotka wykorzystując najpopularniejsze piosenki ze wszystkich krajów partnerskich. Film zostanie już niebawem umieszczony na blogu projektowym, z którego pozostali uczestnicy projektu będą korzystać, aby przyswoić sobie cały układ taneczny.

Flash mob (ang. błyskawiczny tłum) to grupa ludzi gromadzących się niespodziewanie w miejscu publicznym
w celu przeprowadzenia krótkotrwałego zdarzenia, zazwyczaj zaskakującego dla przypadkowych świadków. Flash moby organizuje się z wielu powodów, a najważniejszymi ich cechami są: poczucie wspólnoty, jedność grupy składającej się częstokroć z kompletnie różnych osobowości, doskonała zabawa, spontaniczność działania oraz niezwykła radość jaka może płynąć z tańca. Poniżej prezentujemy linki do najciekawszych flash mobów zorganizowanych w różnych miejscach na świecie:

Mamy pewność, że udział w takim przedsięwzięciu przyniesie wszystkim uczestnikom projektu ogrom satysfakcji, a przede wszystkim da im poczucie jedności i pokaże, że mimo różnic kulturowych i dzielących nas odległości potrafimy zaprzyjaźnić się i pracować aby osiągnąć wspólny cel.

 

Regulamin uczestnictwa w projekcie "COMENIUS"

 

 

 

 

Rok szkolny 2012/2013

 

 

"Teaching should be full of ideas instead of stuffed with facts"

 

       Miło jest nam poinformować, że nasza szkoła podjęła decyzję o współpracy z innymi placówkami za granicą w ramach programu Comenius „Partnerskie projekty szkół”. Projekty partnerskie to współpraca dwóch lub więcej szkół z różnych krajów Unii Europejskiej, która skutkuje przede wszystkim wymianą doświadczeń i uczeniem się od siebie nawzajem. Akcja ma na celu wzmacnianie europejskiego wymiaru edukacji poprzez promowanie współpracy międzynarodowej, w której uczestniczą uczniowie i kadra nauczycielska z różnych państw członkowskich. Koordynatorem projektu jest nauczyciel języka angielskiego p. Jolanta Grabowska. Obecnie jesteśmy na etapie poszukiwania szkół partnerskich.

 

 

 

 

Rok szkolny 2011/2012

 

Sprawozdanie z pobytu w Wilnie

 

      W dniach 19.09.2011 – 24.09.2011 grupa uczniów naszej szkoły wraz z nauczycielami, w ramach programu ,,Partnerstwo szkół’’, przebywała   z wizytą w polskiej szkole ,,VILIJA”  na Litwie.

      Już dzień wyjazdu 19.09.2011 był pełen  podekscytowania  o całym pobycie.  Przyjazd o 21:30, gdzie  rodziny wileńskie oczekiwały na nas, a szkoła uraczyła ciepłym poczęstunkiem, który zrewanżował nasze zmęczenie.

      Rankiem 20.092011 uczniowie VILIJI” przywitali nas serdecznie.  Zapoznaliśmy się z całym planem pobytu, regulaminem bezpieczeństwa.  Mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach  języka angielskiego, języka litewskiego, gdzie nauczyliśmy się zwrotów grzecznościowych i wykonaliśmy pracę plastyczną  Kwiatek ilustrującą temat, a także w zajęciach muzycznych, podczas których uczyliśmy się piosenek o Wilnie. Na koniec dnia szkolnego, przygotowano dla nas i dzieci wileńskich wspaniałe konkursy, takie jak: obieranie cebuli, jedzenie jabłek w parach, taniec z balonem.

      Następnego dnia 21.09.2011 odbyły się lekcje języka litewskiego, angielskiego, polskiego i pisanie życzeń w tych językach, a także lekcja muzyki i nauka tańca do piosenki „Walc o Wilnie”. Lekcja była bardzo interesująca i ciekawa, gdyż mieliśmy możliwość poznać instrument dęty saksofon, na którym prezentował się chłopiec tejże szkoły. Całość zajęć została zakończona  kręgiem  przyjaźni – wspólnym tańcem w kole. To oczywiście nie koniec atrakcji w tym dniu. Wycieczki: autokarowa po Wilnie i tu Góra Trzykrzyska i panorama Wilna. A także wycieczka do Trok i tu zamek gotycki Witolda, jezioro Galwe, ulica Karaimska. W Trokach, w gospodzie Vita Paradisi wspaniała okazja do wykazania się zdolnościami kulinarnymi. Pod okiem wytrawnej kucharki uczestniczyliśmy w lekcji pieczenia KIBINÓW, karaimskiego dania, wałkowanego ciasta z nadzieniem mięsnym. Punktem kulminacyjnym lekcji była zbiorowa degustacja. W tym dniu mieliśmy okazję zrobić zakupy pamiątek i zapoznać się rękodziełem ludowym, wyrobami lnianymi, bursztynami, które prezentowane były na  kramach przy zamku.

      Kolejny dzień 22.09.2011 to lekcje religii, języka angielskiego i matematyki, a także długa wycieczka po Wilnie. Bogate pod względem zabytkowym miasto cieszyło nasze oczy. Mogliśmy tu zobaczyć: Ostrą Bramę i mury obronne, Kaplicę Ostrobramską, gdzie odmówiliśmy Litanię do Matki Boskiej, kościół św. Teresy, miejsce, gdzie spoczywało serce J. Piłsudskiego, cerkiew św. Ducha, gdzie w nawie głównej mogliśmy zobaczyć zmumifikowane ciała prawosławnych męczenników Jana, Antoniusza, Eustachego. Następne to: Wrota Bazyliańskie, Plac Ratuszowy i dom ostatniego pobytu A. Mickiewicza, kościół św. Kazimierza, Filharmonia, zaułek szklany, Pałac Prezydencki, Kaplica Jezusa Miłosiernego, Plac Katedralny, Katedra – kaplica św. Kazimierza, dzwonnica, płytka szczęścia przy katedrze, pomnik Gedymina, Pałac królewski, zamek. Po zwiedzaniu była chwila odpoczynku w parku  i  lody oraz zakup pamiątek na ulicy Zamkowej. Całość zakończyliśmy Wzgórzem Gedymina, muzeum, basztą i panorama Wilna, gdzie wyszukiwaliśmy miejsc, które zwiedziliśmy. Atrakcja dnia był również powrót do szkoły trolejbusem.


      Piątek, 23.09.2011, zaplanowany na pracę plastyczną i muzyczną okazał się miłym doświadczeniem. Pod czujnym okiem palmiarki wileńskiej poznaliśmy technikę tworzenia palm i wykonaliśmy wspaniałe, kolorowe palmy na bazie suszonych kwiatów, traw. Warsztaty dały nam wiele satysfakcji, gdyż mogliśmy wziąć nasze prace ze sobą. Oprócz tego wykonaliśmy prace plastyczne ilustrujące nasze wrażenia z pobytu w Wilnie. Powstały ilustracje z zabytkami, miejscami szczególnie dla nas interesującymi. Na koniec dnia, po ostatniej próbie, uczniowie naszej szkoły wraz z uczniami szkoły wileńskiej zaprezentowali się we wspólnym występie w auli VILJI. Przedstawione zostały piosenki o Łodzi i Wilnie. Wszystkim występ się bardzo podobał.  Artyści otrzymali dużo gromkich  braw. Uwieńczeniem dnia było miłe pożegnanie i wystąpienie pani dyrektor szkoły wileńskiej, a w nim podziękowanie za miłe spędzenie czasu dzieci polskich mieszkających w Polsce i na Litwie. Podziękowania za miłe przyjęcie złożyli również dzieci naszej szkoły wraz z nauczycielami.

      Ostatni dzień naszego pobytu, 24.09.2011 to wyjazd do Łodzi, do Polski. O godzinie 7 rano rodziny wileńskie pożegnały dzieci polskie. Ostatnie uściski i zaproszenia na kolejne wizyty. Długa mecząca podróż w autokarze, przerywana postojami, obiadkiem  i śpiewem  piosenek o Wilnie dobiegła końca.

Koordynator
Dorota Misztela

 

 

Rok szkolny 2010/2011

 

 

     
 

PODZIĘKOWANIE

      Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 7 im. Orląt Lwowskich w Łodzi, p. Jarosław Krajewski składa serdeczne podziękowania wszystkim rodzicom zaangażowanym w organizację wizyty gości z Litwy.
      Pan Dyrektor szczególnie dziękuje rodzicom: p. Dembińskim,  p. Wojdera,  p. Majczak, p. Rozalskim, p. Bartczak, p. Kwaśniak, p. Raczyńskim, p. Żak, p. Bartos i p. Śmiałkowskim, którzy okazali swą gościnność i serce polskim dzieciom z Wilna i zapewnili im podczas pobytu w Łodzi to, co najważniejsze - ciepło domu rodzinnego i przebywanie wśród życzliwych i otwartych ludzi.

 
     

 

 

Projekt „Z piosenką po Łodzi”

 

     Projekt „Z piosenką po Łodzi” adresowany był do uczniów z Wilna. Głównym celem programu było rozbudzanie wrażliwości, zainteresowania, oraz potrzeby kontaktu z muzyką i chęci jej aktywnego uprawiania.

Program zakładał:

  • poznanie piosenek o tematyce łódzkiej, wileńskiej i innej,

  • zapoznanie z elementami pedagogiki zabawy,

  • poznanie zabytków kultury,

  • kształtowanie kultury muzycznej.

     W dniach 29 maja – 4 czerwca grupa dwunastu uczniów z polskiej szkoły w Wilnie na Litwie odwiedziła naszą szkołę wraz ze swoimi opiekunami panią Aliną Czerniawską i Lilą Samakalową. Następnego dnia (30.05.11 r.) po przyjeździe wszyscy uczniowie spotkali się w bibliotece w celu przedstawienia im programu zajęć. Następnie udali się do Biblioteki Rejonowej na zajęcia związane z historią Łodzi – „Moja Łódź”, a po nich w SP7 uczestniczyli w pierwszych warsztatach muzycznych, na których poznali piosenki: „Moja Łódź” i „Prząśniczka”. Po próbie chóru odbyła się wycieczka do Domu Kultury „Energetyk”, gdzie odbyły się zajęcia muzyczno-integracyjne pod hasłem „Piraci”. W trakcie zabaw uczniowie poznali piosenki – szanty, tańce integracyjne, rozwiązywali różnego rodzaju zadania i krzyżówki. Wykonywali również prace plastyczne, tworząc historyjki obrazkowe. Zajęcia były oparte na zasadach pedagogiki zabawy.

 


 

     We wtorek (31.05.11 r.) uczestniczyli w zajęciach szkolnych zorganizowanych specjalnie dla nich. Były to:

  • zajęcia muzyczne, na których utrwalili poznane już dwie piosenki oraz nauczyli się następnych: „Polka Bałucka”, „A! Psik. Na zdrowie” i „Tango o Pietrynie”. Uczestniczyli również w zabawach muzyczno-ruchowych: „Syp Symeon” i „Ciasto”.

  • zajęcia informatyczne utrwalające zasady języka polskiego oraz matematyki oparte o program multimedialny.

  • zajęcia plastyczne – wykonanie herbu Łodzi oraz orgiami doskonalące technikę składania papieru.

  • zajęcia sportowe – gry i zabawy zręcznościowe i ruchowe.

 

 

     Po zajęciach w szkole dzieci udały się na wycieczkę do Ogrodu Zoologicznego, w którym pod okiem przewodnika poznawały przedstawicieli różnych gatunków zwierząt.

 

 

     W środę (01.06.11 r.) nasi goście spędzali czas w naszej szkole uczestnicząc w Festynie z okazji Dnia Dziecka. W tym czasie startowali w zawodach sportowych i zabawach grupowych. Mogli spróbować swoich sił w strzelaniu z łuku, zabawie z maczugami i mieczem. Dziewczęta chętnie tworzyły ozdoby z korali i innych przedmiotów, a także piekły samodzielnie przygotowane podpłomyki. Równolegle z zabawami sportowymi odbywał się kiermasz książek i loteria.

 


 

     Czwartek (02.06.11 r.) rozpoczęliśmy od próby chóru utrwalając poznane piosenki oraz słuchając piosenek wileńskich („Walc wileński”). Resztę dnia uczniowie spędzili na zajęciach poza szkołą. Najpierw pojechały do Aquparku FALA, gdzie bawili się z animatorami zabawy, a następnie zwiedziły Pałac Herbsta i uczestniczyli w zajęciach plastycznych – „Hilary”, na których wykorzystali umiejętności projektowania i ozdabiania wnętrz.

 


 

     W piątek rano (03.06.11 r.) odbyła się ostatnia próba chóru przed występem. Dzieci przećwiczyły wszystkie które miały być zaprezentowane podczas występu podsumowującym projekt. Otrzymały kolorowe śpiewniki z tekstami piosenek o Łodzi. Drugim punktem tego dnia była wizyta w Urzędzie Miasta Łodzi i spotkanie z wiceprezydentem Krzysztofem Piątkowskim. Po powrocie do szkoły nastąpiło uroczyste podsumowanie projektu. Dzieci zaprezentowały poznane utwory, które były przeplatane wierszami i tekstami o Łodzi. Cały występ oglądała pani Sekretarz Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” Ewa Toś, Dyrekcja, nauczyciele i uczniowie klas I – III naszej szkoły. Wszystkim występ bardzo się spodobał. Uczniowie otrzymali wiele oklasków i słów uznania. Zakończeniem wizyty było spotkanie w bibliotece szkolnej na pożegnalnym poczęstunku.

 


 

W sobotę rano pożegnaliśmy naszych drogich przyjaciół z Litwy życząc im spokojnej i szerokiej drogi.

 

 

     Śpiew stanowi punkt wyjścia do poznania muzyki i aktywnego w niej uczestnictwa. Uczniowie biorący udział w projekcie „Z piosenka po Łodzi” poznali pięć piosenek o tematyce łódzkiej: „Moja Łódź”, „Prząśniczka”, „Polka Bałucka”, „Tango o Pietrynie” i „A! Psik. Na zdrowie”. Uczestniczyli w warsztatach, dzięki którym wzbogacili swoją wiedzę i wrażliwość muzyczną, rozwijali słuch, muzykalność, poczucie rytmu oraz pamięć.

 

Koordynator

Małgorzata Gęsich

 

Sprawozdanie z pobytu w Wilnie

 

W dniach 20 – 25 września 2010 roku, w ramach programu „Szkoły Patronackie” Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 7 im. Orląt Lwowskich w Łodzi byli z rewizytą w szkole-przedszkolu "Vilija" w Wilnie.

Głównymi celami pobytu było:

  • zapoznanie z historią Wilna oraz z walorami przyrodniczo – krajobrazowymi miasta i okolic

  • poznanie cennych obiektów przyrodniczych i zabytków kultury

  • wykształcenie szacunku dla zabytków historycznych i przyrodniczych poprzez bezpośredni kontakt z nimi

  • zacieśnianie więzi i współpracy z dziećmi wileńskiej szkoły

  • poznanie pracy szkoły i codziennego życia litewskich rodzin

  • integrowania się Polaków.

20 września wyruszyliśmy w podróż do Wilna. Długa droga nie przeszkodziła nam zachować dobre humory i nadzieję na przygodę życia. Późnym wieczorem dotarliśmy na miejsce. Przywitała nas Pani Dyrektor szkoły, wicedyrektor oraz Rodzice wraz z dziećmi. Po smacznej kolacji dzieci zostały przydzielone do rodzin.

 

Następny dzień rozpoczął się od lekcji, na których nasi uczniowie poznali legendę o powstaniu Wilna, historię polsko-litewskiej współpracy oraz narodowe symbole i postaci. Wspólnie rysowali charakterystyczne dla miasta budowle. Na lekcji języka polskiego uczyli się ortografii (wierszyki, zagadki, krzyżówki. Śpiewali także „Piosenkę na powitanie”. Matematyka i język angielski też nie sprawiły problemów.

 

 

Po obiedzie dzieci wróciły do domów. Po południu wszystkie rodziny pojechały do centrum rozrywkowo-handlowego “Akropolis”. W środę, 22 września, pojechaliśmy do Trok, dawnej stolicy Litwy, siedziby Wielkiego Księcia Litewskiego Giedymina, który dał początek dynastii polskich królów – Jagiellonów. Poznaliśmy burzliwe dzieje zamku wpisane w polską historię (zdobytą wiedzę dzieci będą mogły wykorzystać na lekcjach historii). Późnym popołudniem wróciliśmy na obiad.

 

         

 

Kolejne godziny dzieci spędziły, wraz z „rodzinami”, na zwiedzaniu Wilna. Czwartkowy dzień rozpoczął się lekcją języka litewskiego. Nasi uczniowie poznali wiele litewskich słów. Gospodarze tłumaczyli każde zdanie. Po śniadaniu pojechaliśmy na wspaniałą wycieczkę do skansenu w Anikszczaj. Tam uczestniczyliśmy w pieczeniu tradycyjnego chleba.

 

     

Zwiedzaliśmy wiejska zagrodę, Muzeum Koni i Rolnictwa. Odbyliśmy przejażdżkę bryczką. W między czasie zostaliśmy zaproszenie na wspaniały poczęstunek. Jedliśmy pieczone ziemniaki z masłem czosnkowo-ziołowym, słoninkę, boczek i kiełbaskę. Podano także specjalnie parzoną herbatkę ziołową.

 

 

Po wspólnej zabawie odebraliśmy upieczone chlebki. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się przy głazie litewskich lotników Dariusa i Girenasa – bohaterów lotnictwa. Do szkoły wróciliśmy późnym popołudniem.

 

 

Ostatnie przedpołudnie spędziliśmy na lekcjach matematyki (powtarzaliśmy ułamki), języka angielskiego i muzyki, na której poznaliśmy hymn szkoły. Wspólnie z gospodarzami napisaliśmy życzenia na balonach i zawiesiliśmy je na „drzewku spełnionych życzeń”. Był czas na wymianę adresów i telefonów. Bawiliśmy się także na zjeżdżalni.

 

 

Po obiedzie zostaliśmy zaproszenie na dyskotekę. Spotkaliśmy się z dziećmi, które gościliśmy w Łodzi. Po słodkim poczęstunku Pani Dyrektor wręczyła wspaniałe upominki. Po południu zwiedzaliśmy Wilno i kupowaliśmy upominki.

 

 

W sobotę 25 września, pożegnani przez Panią Dyrektor i zaprzyjaźnione rodziny, zaopatrzeni w prowiant, z dużym bagażem wiedzy wyjechaliśmy do Polski.

 

   

 

Szczególne podziękowania składamy Pani Dyrektor, nauczycielom oraz Rodzicom, którzy gościli nas w swojej szkole i domach w Wilnie.

 

Koordynator

Anna Skurtys

 

 

 

Rok szkolny 2009/2010

 

     
 


      Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 7 im. Orląt Lwowskich w Łodzi, p. Jarosław Krajewski składa serdeczne podziękowania wszystkim rodzicom zaangażowanym w organizację wizyty gości z Litwy.
    Pan Dyrektor szczególnie dziękuje rodzicom: p. Renacie i Ryszardowi Dembińskim,  p. Piotrowi Wojdera i p. Katarzynie Majchrzak - Wojdera,  p. Wioletcie i Krzysztofowi Wasiak,  p. Agnieszce Bednarek i p. Ryszardowi Foryś, p. Dorocie Stawiarskiej - Kaczmarek i p. Ryszardowi Kaczmarek, p. Magdalenie i Januszowi Brzostowicz, p. Monice Wilczyńskiej i p. Bartoszowi Makówka, p. Katarzynie i Adamowi Werner, p. Agnieszce Miller, p. Beacie i Markowi Oleczek, p. Żanecie Pytel i p. Markowi Malinowskiemu, p. Elżbiecie i Stanisławowi Spakowskim oraz p. Katarzynie i Piotrowi Jarkowskim, którzy okazali swą gościnność i serce polskim dzieciom z Wilna i zapewnili im podczas pobytu w Łodzi to, co najważniejsze - ciepło domu rodzinnego i przebywanie wśród życzliwych i otwartych ludzi
 

 
     

 

 

 

Projekt „Łódź - miasto dzieci”

 

      Projekt skierowany jest do uczniów z Wilna i będzie realizowany od 3 maja 2010 roku do 8 maja 2010 roku w Szkole Podstawowe nr 7
im. Orląt Lwowskich w Łodzi.

 

Głównym celem programu jest poznanie Łodzi „oczami” dziecka.

 

Program zakłada poznanie:

  • krótkiej historii powstania miasta i  jego symboli
  • usytuowanie Łodzi na mapie Polski oraz symboli narodowych
  • historii łódzkich dzieci w czasie rozkwitu miasta (XIX w), ich pracy i zabawy
  • losów dzieci w czasie II wojny światowej
  • sławnych ludzi urodzonych pochodzących z Łodzi i innych postaci (bajkowych)
  • sposobów spędzania wolnego czasu we współczesnym mieście.

 

Realizacji projektu odbędzie się w ramach zajęć:

  • dydaktycznych przeprowadzonych w szkole i hali sportowej,
  • w Muzeum Fabryki i Muzeum Bajki,
  • kinie,
  • Aquaparku,
  • podczas wycieczki autokarowej po Łodzi.

 

Hasła przewodnie projektu:

Powstanie Łodzi.

Łódź fabryczna – praca dzieci w fabrykach.

Łódzkie dzieci i postacie.

Dzieci w czasie II wojny światowej.

 

 

Plan pobytu dzieci z Wilna.

 

04.05.2010 r.
(wtorek)

Zajęcia w klasie - realizacja projektu „Łódź – miasto dzieci” (poznanie legendy i symboli Łodzi, praca plastyczna).

Kino 3D – „Jak wychować smoka”


 

05.05.2010 r.
(środa)

Zajęcia w terenie - realizacja projektu „Łódź – miasto dzieci” (Łódź fabryczna – praca dzieci w fabrykach – „Gdyby mój dziadek pracował w fabryce” - zajęcia warsztatowe w Muzeum Fabryki, zwiedzanie Manufaktury).


Zajęcia sportowe na „Tęczy” poznanie elementów gimnastyki sportowej.
 

06.05.2010 r.
(czwartek)

Zajęcia w terenie – realizacja projektu „Łódź – miasto dzieci” – wycieczka do Muzeum Bajki (poznanie historii animacji i znanych postaci bajkowych np. Miś Uszatek, elementów planu filmowego i sprzętu wykorzystywanego do produkcji filmowej, pokaz filmu). Zajęcia w klasie – zajęcia plastyczne na podstawie wycieczki i filmu „Miś Uszatek). Aquapark Fala.

07.05.2010 r.
(piątek)

Wycieczka autokarowa po Łodzi (z przewodnikiem) – realizacja projektu „Łódź – miasto dzieci” – losy łódzkich dzieci w czasie II wojny światowe (pomnik Pęknięte Serce), spacer po ul. Piotrkowskiej - pomniki – np. Miś Uszatek (postać bajkowa), Ławeczka Tuwima i inni, – poznanie sławnych Łodzian, Aleja Gwiazd, hejnał Łodzi (Plac Wolności).


Zajęcia w klasie- realizacja projektu „Łódź – miasto dzieci”- prezentacja „Łódź”, inscenizowanie wierszy Tuwima, nauka piosenki Misia Uszatka, zabawy ruchowe i taneczne, tworzenie albumu, wyliczanki, rymowanki, pożegnalny poczęstunek, wymiana adresów.

08.05.2010 r.
(sobota)

Pożegnanie. Wyjazd do Wilna.

 

       W dniu 8 marca 2010 r. podpisano umowę o dwuletniej współpracy między naszą Szkołą a Szkołą początkową - przedszkolem „Wilia” w Wilnie.