Projekty

Rok szkolny 2018/2019

 

"Łódzkie Orlęta, Spadkobiercy Niepodległości"
- projekt edukacji patriotycznej realizowany w roku szkolnym 2018/2019

Regionalna edukacja patriotyczna i wychowanie patriotyczno–obronne młodzieży szkolnej, oparte na łódzkich tradycjach walk o niepodległość Polski.

 

Lekcja pamięci przy wojskowych mogiłach na łódzkich Dołach

Uczniowie biorący udział w projekcje „Łódzkie Orlęta, Spadkobiercy Niepodległości” chcąc uczcić pamięć żołnierzy z okresu I i II wojny światowej oraz bojowców z lat 1905-1907 wzięli udział w lekcji pamięci przy wojskowych mogiłach na łódzkich Dołach, zorganizowanej 30 października 2018 roku przez p. dr. Tadeusza Bogaleckiego – konsultanta WODN w Łodzi. Uczniowie wysłuchali opowieści o spoczywających na cmentarzu żołnierzach, zapalili znicze oraz minutą ciszy uczcili pamięć poległych. Taka żywa lekcja historii na pewno pozostanie dłużej w naszej pamięci.

Posłuchaj relacji z lekcji w Radio Łódź

th_1 (2 kB) th_2 (3 kB) th_3 (3 kB) th_4 (2 kB) th_5 (2 kB)
th_6 (4 kB) th_7 (2 kB) th_8 (5 kB)


Od Legionisty Do Niepodległości

Dnia 18 października zostały zorganizowane przez Związek Legionistów Polskich, Społeczny Komitet Pamięci Józefa Piłsudskiego oraz Towarzystwo „Strzelec” obchody Łódzkiego Października Legionowego pt. Od Legionów do Niepodległości. Uroczystość rozpoczęła się o godz. 940 zbiórką uczestników i pocztów sztandarowych przed kościołem św. Faustyny na Placu Niepodległości. Następnie odbyła się msza św. dziękczynna za odzyskanie niepodległości pod przewodnictwem JE ks. biskupa Adama Lepy. O godz. 1100 w auli kościoła słowo wstępne wygłosił dr Tadeusz Z. Bogalecki oraz odbył się występ uczniów naszej szkoły. Był to spektakl słowno-muzyczny o zabarwieniu patriotycznym. Opowiadał o historii Legionów Polskich, a opierał się w głównej mierze na poezji C. K. Norwida i Wisławy Szymborskiej. Nasi młodzi, utalentowani aktorzy z niezwykłym wyczuciem i zaangażowaniem opowiadali o „miłości ziemi ojczystej”, a jak zwykle niezawodny chór pod batutą Małgorzaty Gęsich odśpiewał patriotyczne pieśni. Następnie odbył się przemarsz uczestników do Parku im. Legionów przy ul. Sanockiej, zakończony apelem przed Pomnikiem Legionisty i złożeniem kwiatów i zniczy.

Sztandar Część artystyczna Pod Pomnikiem Legionisty Krąg przyjaźni więcej...


Historycznym szlakiem…

Grupa uczniów biorących udział w projekcie „Łódzkie Orlęta, Spadkobiercy Niepodległości” wzięła udział w międzyszkolnej wycieczce autokarowej szlakiem walk II batalionu 1 Pułku Piechoty Legionów Polskich i oddziałów łódzkiej 10 Dywizji Piechoty Armii „Łódź” w rejonie Sieradza, Warty, Goszczanowa i Glinna.

Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Muzeum Pojazdów Militarnych i Techniki Motoryzacyjnej w Boczkach koło Szadku. W skansenie pojazdów wojskowych z lat 1918-1990 naszą uwagę przykuły głównie czołgi, samochody ciężarowe i zabytkowe auta osobowe.

Następnie odwiedziliśmy 15 Sieradzką Brygadę Wsparcia Dowodzenia, gdzie poznaliśmy historię Brygady, zobaczyliśmy sprzęt łączności i broń oraz wyposażenie żołnierza zawodowego.

Kolejnym etapem wycieczki było obejrzenie rejonów walk II batalionu 1 Pułku Piechoty Legionów Polskich oraz odwiedzenie kwater żołnierzy poległych w listopadzie 1914 roku nad Wartą. W Glinnie koło miasta Warty zwiedzaliśmy betonowe schrony bojowe 28 Pułku Strzelców Kaniowskich z 1939 roku, a także wzięliśmy udział w uroczystości patriotycznej przy pomniku i kwaterach poległych żołnierzy Armii „Łódź”. Na zakończenie wycieczki zwiedziliśmy najważniejsze zabytki Warty.

Z pewnością była to dla wszystkich uczestników ważna lekcja historii, która na długo pozostanie w pamięci.



Warsztaty strzeleckie i zajęcia patriotyczne

W dniu 20.09.2018 uczniowie klas siódmych, biorący udział w projekcie „Łódzkie Orlęta, spadkobiercy niepodległości” wzięli udział pod opieką p. Michał Lotki w   „XIV Międzyszkolnych zintegrowanych warsztatach strzeleckich i zajęciach patriotycznych” organizowanych w 79 rocznicę walk Armii „Łódź”.

Zajęcia odbyły się na terenie Klubu Sportowego „Społem” przy ul. Północnej 36. W ramach podjętych działań uczniowie uczestniczyli w strzelaniu z karabinka pneumatycznego oraz zapoznali się z ekspozycjami i propozycjami wystaw Muzeum Tradycji Niepodległościowych, ofertą Wojskowej Komisji Uzupełnień oraz Obrony Terytorialnej w Łodzi, zasadami działania Służby Granicznej w Łodzi (przy lotnisku na Lublinku), a także zasadami pracy wojskowych ratowników medycznych.

Największym zainteresowaniem siódmoklasistów cieszyło się stanowisko Straży Granicznej, gdzie mogli wziąć do ręki prawdziwą broń (karabinek „Beryl”, pm 94, strzelby SPAS 12 i Remington), a także dowiedzieć się o codziennej pracy i zasadach użycia broni przez funkcjonariuszy. Drugim interesującym punktem szczególnie dla dziewcząt, było spotkanie z wojskowym ratownikiem medycznym, który zapoznał młodzież z wyposażeniem, procedurami MedEvac oraz zasadami postępowania medycznego na polu walki. Uczniowie mogli wziąć na plecy i przebiec się z plecakiem medycznym (ok. 20 kg), wynieść z pola walki poszkodowanego, zapoznać się ze sprzętem i specyfiką działań ratowników medycznych w czasie misji wojskowych.

Na koniec wspólnie z uczniami dwóch innych szkół oraz organizatorami uczcili minutą ciszy żołnierzy Armii „Łódź” walczących w Kampanii Wrześniowej pod pomnikiem ku ich pamięci w Parku „Źródliska”.


Na Cmentarzu Orląt Lwowskich w stulecie Niepodległości

10 listopada 2018 roku… na Wiosennej pod SP 7 duży tłum. To rodzice, dzieci. Mimo soboty i wczesnej pory (7:00 rano) wszyscy niezwykle ożywieni. Czekamy na przyjazd autokaru, który zawiezie nas do Lwowa. Nas czyli 39 dzieci z klas IV- VIII oraz opiekunów – pana dyrektora Jarosława Krajewskiego, panią dyrektor Krystynę Włodarczyk oraz nauczyciela języka polskiego Magdalenę Adamczyk. Podróż – choć bardzo długa - mija szybko i w przyjemnej atmosferze. Wieczorem z wielką radością witamy to stare, zabytkowe, urokliwe miasto. Jesteśmy na miejscu.

Rankiem 11 listopada jedziemy uczcić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. W miejscu wyjątkowym - na Cmentarzu Orląt Lwowskich. Znajduje się on w południowo – wschodniej części Cmentarza Łyczakowskiego i jest jego autonomiczną częścią. W centralnym punkcie cmentarza, przed Pomnikiem Chwały znajduje się mogiła, gdzie pogrzebanych zostało pięciu nieznanych żołnierzy, którzy zginęli na Persenkówce. Mogiła ma płytę z polerowanego czerwonego marmuru, na której znajduje się szczerbiec, daty 1918-1920 oraz napis „Tu leży żołnierz Polski poległy za Ojczyznę”. To tutaj właśnie delegacja nasze szkoły składa wiązankę ozdobioną biało-czerwoną szarfą, to tu zapalamy pierwsze znicze. Jest uroczyście i patriotycznie. Tę podniosłą atmosferę wzmacnia jeszcze niezwykłe wydarzenie – spotykamy tu innych Polaków, którzy także tego uroczystego dnia przybyli na Cmentarz Orląt, aby właśnie tutaj uczcić ten dzień. Wszyscy razem odśpiewujemy hymn Polski. Łza się kręci w oku ze wzruszenia…

Potem wszyscy nasi uczniowie zapalają znicze na grobach pozostałych bohaterów walk o Ojczyznę. Spoczywają tu żołnierze polegli podczas bohaterskich walk o Lwów i Małopolskę Wschodnią. Większość poległa w latach 1918 – 1920, ale na cmentarzu znajdują się groby obrońców, którzy zmarli po zakończeniu walk oraz podczas II wojny światowej. Nasze znicze to symboliczny wyraz pamięci całej naszej społeczności szkolnej - rodziców, uczniów, nauczycieli…

Warto zaznaczyć, że 21 listopada splotły się losy Cmentarza Łyczakowskiego z przyszłym Cmentarzem Orląt, bowiem w drugim etapie obrony Lwowa działania zbrojne toczyły się również na terenie Łyczakowa i Cmentarza Łyczakowskiego. To tu, między nagrobkami, życie za ojczyznę oddał jeden z młodszych obrońców – harcerz i gimnazjalista, 14-letni Jurek Bitschan. Poległ rankiem 21 listopada podczas swojej pierwszej i ostatniej w życiu potyczki. Dzień przed nadejściem odsieczy. Jego ciało spoczywa w katakumbach na Cmentarzu Obrońców Lwowa. Miejsce śmierci upamiętnione jest pomnikiem. I tu zatrzymaliśmy się na dłużej. I tu złożyliśmy symboliczną wiązankę i zapaliliśmy znicze, aby oddać hołd tak dobrze znanemu naszej społeczności bohaterskiemu gimnazjaliście, któremu tak jak innym – jemu podobnym -„Przyśniła się Polska”. I pochwycili za broń…

Naszym przewodnikiem był jedyny w swoim rodzaju, rodowity Lwowiak – pan Roman, który z uroczym zaśpiewem opowiada nam historię cmentarza Orląt Lwowskich, ale oprowadza nas również po pozostałej części Cmentarza Łyczakowskiego. Iluż tu naszych wielkich rodaków, ilu poetów, pisarzy, bohaterów. To tu znajduje się grobowiec Marii Konopnickiej – a na nim pełno kwiatów, zniczy i biało-czerwonych szarf. Polacy nie zapominają o swoich!

Następnie mijamy sarkofag Gabrieli Zapolskiej - autorki „Moralności pani Dulskiej”, grób Władysława Bełzy, którego wiersz „Kto ty jesteś - Polak mały” zna każdy rodak - bez względu na wiek. Podziwiamy pomnik Konstantego Juliana Ordona - uczestnika powstania listopadowego i bohatera utworu Adama Mickiewicza „Reduta Ordona”.

Potem jedziemy do zamku w Olesku, w którym mieści się również filia Lwowskiej Galerii Sztuki.

Kolejny dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy odwiedzeniem Cerkwi Wołoskiej. Zobaczyliśmy piękną architekturę kościoła prawosławnego. Wysłuchaliśmy bardzo ciekawych informacji dotyczących obrządków i symboliki tego wyznania. Następnie przeszliśmy na dzielnicę żydowską. Pan Roman pokazał nam ruiny synagogi, a następnie zaprowadził nas do punktu widokowego, który znajdował się w restauracji żydowskiej. Widok był oszałamiający! Wszyscy oczywiście zrobiliśmy sobie zdjęcia pamiątkowe. Później przeszliśmy przez Stary Rynek, by dowiedzieć się od przewodnika, co się na nim znajduje. Rozmieszczone są tam cztery pomniki przedstawiające postacie mitologiczne: Neptuna, Dianę, Amfitrytę i Adonisa. Wokół całego rynku wybudowane są 44 kamienice. Następnie zwiedziliśmy katedrę łacińską. Czy wiedzieliście, że to jedyny kościół we Lwowie w stylu gotyckim? Zaskoczył nas wielki ołtarz przepełniony złotem oraz cudownie pomalowany sufit. Jeden z witraży został zaprojektowany przez m.in. Jana Matejko. Przy Uniwersytecie Lwowskim rozmawialiśmy o starych dziejach Lwowa. O tym, że kiedyś to miasto słynęło z najwyższej klasy naukowców oraz matematyków. Reszta świata mogła się od nich uczyć. Teraz wielu studentów tej placówki pochodzi spoza granic Ukrainy.

Wracając na rynek, zatrzymaliśmy się na krótką chwilę przy pomniku Adama Mickiewicza oraz przy Operze Lwowskiej. Gdy dotarliśmy na miejsce, mogliśmy zrobić niewielkie zakupy, czy po prostu pozwiedzać rynek. Najbardziej opłacało się nam wybrać do Manufaktury Czekolady, z której słynie Lwów. Polecamy również zatrzymać się na pyszną kawkę. Kawiarnie we Lwowie znajdują się praktycznie na każdym rogu.

12 listopada nasz wyjazd dobiega końca. Po 12 godzinach podróży docieramy pod dobrze nam znany budynek na Wiosennej. Tu z utęsknieniem czekają już nasi bliscy. To prawda, że wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej. Jesteśmy jednak pewni, że to, co zobaczyliśmy i przeżyliśmy podczas tych kilku dni, na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci. Takie emocje to tylko we Lwowie!

 

th_0 (4 kB) th_1 (4 kB) th_2 (4 kB) th_3 (4 kB) th_4 (4 kB)
th_5 (4 kB) th_6 (4 kB) th_7 (4 kB) th_8 (5 kB)
th_9 (4 kB) th_10 (4 kB) th_11 (4 kB) th_12 (4 kB)
th_13 (4 kB) th_14 (4 kB)

M. Adamczyk oraz Ala Bielawska i Danusia Iżel - uczennice z klasy 8c


 


Rok szkolny 2017/2018

 

MŁODZIEŻ NA RZECZ TOLERANCJI I POKOJU
PROJEKT EDUKACYJNO - WYCHOWAWCZY SKIEROWANY DO UCZNIÓW
SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, GIMNAZJÓW, SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
V edycja "W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze"

 

 

Projekt jest integralną częścią wieloletniego programu "Oblicza Dialogu". W roku szkolnym 2017/18 realizowana jest V edycja, pod hasłem: "W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze".Projekt kontynuuje rozpoczęte w 2012 r. działania edukacyjne i wychowawcze w duchu nauczania św. Jana Pawła II kształtujące postawy otwarcia i dialogu międzyreligijnego i międzykulturowego.

Cele Projektu

  1. Promocja wśród młodych ludzi działań i postaw otwartych na inne kultury i religie;
  2. Budowanie szacunku do różnych wyznań i kultur;
  3. Podkreślanie różnorodności z jednoczesnym akcentowaniem wspólnych płaszczyzn religijnych i kulturowych;
  4. Kształcenie wrażliwości na piękno sztuki sakralnej różnych wyznań i kultur;
  5. Poznanie zasobów muzeów diecezjalnych i narodowych i innych w zakresie sztuki religijnej;
  6. Nawiązanie współpracy z instytucjami i organizacjami promującymi dialog międzyreligijny;
  7. Poznanie obrzędów religijnych różnych wyznań i zasad uczestnictwa;
  8. Poszanowanie zasad właściwego zachowania się, stroju w miejscach kultu;
  9. Wspólne systematyczne prowadzenie strony internetowej według zaproponowanego schematu, na której prezentowane będą gromadzone treści zogniskowanej wyłącznie wokół hasła V edycji projektu
Realizacja V edycji projektu trwa od 2 października 2017 roku do 31 maja 2018 roku (osiem miesięcy).

Proponowane działania:
  • poznawanie miejsc kultu różnych wyznań;
  • wizyty w muzeach i na wystawach tematycznych;
  • organizacja konkursów, wystaw wewnątrzszkolnych


 



"W królestwie Białej Królowej - szachy w szkole".

 

 

We współpracy ze Szkołą Podstawową nr 174 w Łodzi, klasa III D wraz z wychowawcą realizowała projekt eTwininng "W królestwie Białej Królowej - szachy w szkole". Dzieci poznały historię, zasady gry oraz słownictwo angielskie związane z szachami.
Realizacja projektu rozpoczęła się od poznania się współpracujących ze sobą klas. Było to możliwe dzięki połączeniu internetowemu, za pomocą programu Skype.
Następnie dzieci przygotowywały prezentacje multimedialne dotyczące historii szachów, zasad gry, sylwetek sławnych szachistów. Klasy wymieniły się nimi. Dzięki temu uczniowie mogli poszerzyć swoją wiedzę.
Podczas zajęć języka angielskiego, przygotowanych przez p. Jolantę Lesiak i przeprowadzonych przez p. K. Bujnowicz-Powierza dzieci poznały słownictwo angielskie dotyczące szachów.
Kolejnym zadaniem projektowym było przygotowanie książeczek, w których zawarte zostały najważniejsze zasady szachisty. Każde dziecko samo musiało zdecydować które z nich są istotne. Odpowiadało również za formę i wykonanie pracy. Książeczki zostały przekazane kolegom i koleżankom ze współpracującej klasy.
W trakcie zajęć komputerowych dzieci grały w szachy online. Połączenie historycznej gry z nowoczesną technologią było dla dzieci bardzo interesujące.
Szachy udało się również wykorzystać do rozwijania umiejętności matematycznych. Uczniowie rozwiązywali różnorodne zadania, które przygotowała dla nich druga klasa.
Zwieńczeniem projektu był turniej "żywych szachów", który rozegrali między sobą uczniowie dwóch szkół biorących udział w projekcie. W rolę bierek wcieliły się dzieci. Pomogły im w tym wspólnie przygotowane na tą okazję stroje.
Turniej był bardzo emocjonujący. Uczniowie naszej szkoły zwyciężyli w pięknym stylu.
Realizacja projektu dała dzieciom możliwość rozwijania swoich zainteresowań

 




 


IV edycja Projektu Edukacyjnego "Odkrywcy Łodzi"

 

 

Dnia 1 grudnia 2016 r. uczniowie z klasy IV a uczestniczyli w uroczystym podsumowaniu IV edycji projektu „Odkrywcy Łodzi”, które się odbyło w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana. Uczniowie wzięli udział w Quizie wiedzy o Łodzi oraz obejrzeli film dokumentalny „Bogactwo Łodzi. Podczas uroczystości wszystkie szkoły uczestniczące w projekcie otrzymały certyfikaty oraz książki dotyczące historii naszego miasta.

 

 


 

W dniach 21 i 25 października 2016 r. w ramach projektu "Odkrywcy Łodzi" realizowanego przez Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Łodzi uczniowie z klasy IVa uczestniczyli w dwóch wycieczkach tematycznych „Czarownice, wierzby i rzeka Łódka – jak się żyło w średniowiecznej Łodzi” oraz „Sztuka z papieru i tkaniny”. Podczas lekcji muzealnej w Muzeum Tradycji Niepodległościowych dzieci poznały historię powstania miasta i jego rozwój do momentu pojawienia się przemysłu włókienniczego. Dowiedziały się jak funkcjonowały małe średniowieczne miasta. Po lekcji uczniowie udali się na wycieczkę na Stary Rynek. Zobaczyli także kościół św. Józefa – jedyny zachowany zabytek z okresu Łodzi rolniczej. Natomiast w Muzeum Papieru i Druku dzieci uczestniczyły w warsztatach poświęconych czerpaniu papieru. W Centralnym Muzeum Włókiennictwa uczniowie zwiedzili 15 Międzynarodowe Triennale Tkaniny, podziwiając niezwykle prace artystów z całego świata wykonane z surowców włókienniczych. Triennale jest wystawą i zarazem konkursem odbywającym się co trzy lata. Łódzkie triennale jest obecnie najstarszą, największą i najbardziej prestiżową na świecie wystawą promującą współczesną sztukę włókna.

 

H. Kobus

 

 

 

 

"Piękna nasza Polska cała"

 

 

REALIZACJA ZADANIA nr 5

„FILMIK – tradycje i legendy z wybranego regionu”

 

Ostatnim zadaniem z projektu było przygotowanie w świetlicy przedstawienia kukiełkowego z regionu łowickiego. Uczniowie z klasy 3 c chętnie zaangażowali się w wykonanie tego zadanie. W trakcie wielu zajęć w świetlicy najpierw wykonali kukiełki z drewnianych łyżek oraz różnych plastycznych materiałów między innymi : włóczki, dzianiny, tkaniny, bibuły, papieru wycinakowego, mazaków, pasteli, kleju. Powstali główni bohaterowie do przedstawienia: Król, drwal Łukasz z żoną Oleńką oraz synami – Wacławem, Czesławem i Igorem, znachor, zły zarządca Sambor. Następnie uczniowie otrzymali role do nauczenia i ćwiczenia gry z kukiełką. W dniu 19 maja 2017 roku w świetlicy szkolnej został nagrany filmik z przedstawienia pt. „Jak powstało miasto Łowicz” z udziałem publiczności. Dzieciom przedstawienie bardzo się spodobało.

 

 

 

REALIZACJA ZADANIA nr 4

„DZIEŃ Z QUIZEM O POLSCE”

 

Kolejne zadanie  z projektu dotyczyło przygotowania grupy starszych uczniów z klas V i VI do konkursu wiedzy z czterech regionów Polski: Łowicz, Podhale, Kujawy i Zakopane. Wybrana grupa starszych uczniów przez miesiąc marzec miała za zadanie zebrać jak najwięcej informacji z wybranych przez siebie regionów, a następnie otrzymała zestawy przykładowych pytań – kody do gry w systemie on–line. Uczniowie pilnie ćwiczyli wybrane zagadnienia. W dniu 26 kwietnia 2017 roku (środa), jako drużyna z SP nr 7 przystąpiliśmy pełni energii i wiedzy do rozwiązywania testu 30 pytań z 4 regionów na czas. Z ogromną przyjemnością  rozwiązaliśmy te trudne, lecz bardzo ciekawe pytania. Walczyliśmy do końca bardzo dzielnie i w wyniku naszych starań pokonaliśmy inne drużyny zajmując wysokie  3 miejsce (a do pokonania było 40 innych drużyn). To był dla nas ogromny sukces oraz wielka radość!

 

 

 

 

REALIZACJA ZADANIA nr 3

„PRZEWODNIK PO POLSCE – interaktywna książka o regionie łowickim”

 

Na przełomie marca i kwietnia 2017 roku w świetlicy uczniowie z klas II i III wykonali podczas zajęć z projektu dwa lapbooki dla młodszych kolegów. Z zebranych wcześniej materiałów o regionie łowickim między innymi ciekawostek, krzyżówek, rebusów, zagadek, wycinanek, stroju łowickiego, gry planszowej, puzzli tematycznych powstała książka interaktywna o regionie pt. „Łowicz i jego skarby” oraz „Łowiczanka jestem z samego Łowicza”. Dzieci młodsze w świetlicy mogły poznać i  zgłębić swoją widzę oraz ciekawość o mieście Łowicz. Lapbooki bardzo się maluchom spodobały i bardzo chętnie do nich sięgały. Lapbooki zostały przekazane, jako efekt działań plastycznych organizatorom projektu do ŁCDN i KP.

 

 

 

REALIZACJA ZADANIA nr 2

„LUDOWE BALE W KARNAWALE - OBEREK”

 

Na przełomie stycznia i lutego 2017 roku grupa uczniów z klasy 2e i 3 c brała udział w realizacji zadania nr 2 – „Ludowe bale w karnawale – łowicki oberek” z projektu „Piękna nasza Polska cała”. Uczniowie pod bacznym okiem instruktora tańca pana Michała Lotki pilnie ćwiczyli kroki i cały układ taneczny łowickiego oberka do wybranego utworu muzycznego.

W dniu 24 lutego 2017 roku został nagrany z udziałem publiczności dzieci ze świetlicy film z realizacji zadania nr 2 – uczniowie ubrani byli w elementy stroju łowickiego: dziewczynki w białe chusty w kwiaty czerwone i żółte róże, natomiast chłopcy w kapelusze czarne z czerwoną różą oraz pasy czarne z pomarańczowo – zielonymi ozdobami do nich przypiętymi. Pokaz taneczny pokazany publiczności bardzo się spodobał i został nagrodzony dużymi oklaskami.

Zapraszamy serdecznie do głosowania na ten film z tańca oberka uczniów z klasy 2e i 3c na stronie projektu oraz fb – strona projektu „Piękna nasza Polska cała”.

 

 

 

 

REALIZACJA ZADANIA nr 1

„REGIONALNE ZWYCZAJE I OBRZĘDY”

 

W ramach projektu „Piękna nasza Polska cała” w dniu 30 listopada 2016 roku uczniowie klasy 3c pod opieką pani Małgorzaty Sadowskiej i pani Lilianny Bąk – Kuzańskiej pojechali na wycieczkę do Łowicza. Oprócz poznania historii miasta, jego zabytków i architektury, dzieci odwiedziły między innymi Muzeum Regionalne Ziemi Łowickiej.

Pan przewodnik opowiadał o dawnych tradycjach związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia. Poznaliśmy charakterystyczny, piękny i kolorowy strój łowicki kobiet i mężczyzn. Mieliśmy okazję obejrzeć wystrój dawnej izby chłopskiej z haftowanymi kilimami, poduchami, serwetami i papierowymi pająkami przy suficie. Widzieliśmy choinkę ozdobioną wycinankami łowickimi i ręcznie wykonanymi zabawkami oraz szopki bożonarodzeniowe wyrzeźbione z drewna – pomalowane w charakterystyczne dla regionu łowickiego barwy: pomarańczowy, żółty, czerwony, zielony i czarny. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach manualnych z wycinanki łowickiej – każde dziecko samodzielnie wykonało ozdobę na choinkę – bombka w kształcie kogucika łowickiego.

 

Wizyta w Muzeum Regionalnym – zwiedzanie z przewodnikiem.

 

Warsztaty ludowe pt. „Z kolorowego kufra”

 

Zwiedzanie miasta Łowicz – „Poznanie charakterystycznych barw łowickich na przykładzie rękodzieła ludowego”.

 

„Stary Rynek”

 

„Izba Turystyczna” haft łowicki w powiększeniu

 

Dzieci wróciły pełne wrażeń zainspirowane do tworzenia własnych ozdób bożonarodzeniowych. Inspiracje te zostały wzmocnione poprzez udział dzieci w warsztatach z rękodzieła ludowego, które odbyły się 8 grudnia 2016 roku w szkolnej świetlicy prowadzone przez twórczynię panią Marię Ciechomską. Uczestniczyło w nich 36 dzieci z klas II i III.

Pani Maria opowiedziała dzieciom o pochodzeniu haftów i wzorów łowickich oraz skąd czerpano inspirację do tworzenia ozdób. Przygotowała wystawkę łowickiego rękodzieła: haftowanych strojów, kartek świątecznych bożonarodzeniowych, ozdób na choinkę. Podczas zajęć dzieci wykonały z kolorowego papieru piękne karty świąteczne metodą wycinanki łowickiej. Wszystkie były zachwycone swoimi pracami. Był to mile i bardzo twórczo wykorzystany czas.

 

Wystawka łowicka pani Marii

 

Warsztaty z rękodzieła ludowego z panią Marią

 

Uczestnicy naszej świetlicy w miesiącu grudniu brali udział w konkursie plastycznym pt. „Magia Świąt Bożego Narodzenia”. Podczas wielu godzin zajęć dzieci wykonały piękne prace plastyczne, którego motywem przewodnim były łowickie wycinanki. Nagrodzone prace zdobią świetlicową galerię.

Poznanie naszego regionu, jego kultury i charakterystycznych elementów było dla dzieci ciekawym wyzwaniem. Okazało się, że rękodzieło ludowe, również dziś może być bardzo atrakcyjnym sposobem świątecznego dekorowania domów.

**************************************************************

 

 

Od października 2016 roku nasza szkoła uczestniczy w realizacji projektu regionalnego pt. „Piękna nasza Polska cała”, organizowanego przez doradców metodycznych Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi pod patronatem Fundacji Jana Amosa Komeńskiego „Mały Kolberg”. Nasza szkoła wylosowała do realizacji REGION ŁOWICKI. Projekt jest skierowany do uczniów uczęszczających do świetlicy szkolnej. W trakcie trwania projektu mamy do wykonania 5 zadań:

  • Zadanie 1 – „Fotoreportaż – Regionalne Święta i Obrzędy Łowickie”.

  • Zadanie 2 – „Przegląd taneczny – Ludowe bale w karnawale”.

  • Zadanie 3 – „Przewodnik po Polsce – LAPBOOK, jako interaktywna książka o regionie łowickim”.

  • Zadanie 4 – „Dzień z Quizem o Polsce”.

  • Zadanie 5 – „Filmik – Tradycje, obrzędy, wierzenia legendy o Łowiczu”.

Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji zadania nr 1 – poznajemy miasto Łowicz – jego historię, regionalne zwyczaje oraz obrzędy i strój łowicki oraz atrakcje turystyczne. Ważnym elementem tego zadania będzie wykonanie przez dzieci prac plastycznych o tematyce bożonarodzeniowej. Termin realizacji tego zadania grudzień br.

 

**************************************************************

 

Nasza szkoła zgłosiła się do udziału w projekcie "Piękna nasza Polska cała", który będzie promował szkolne inicjatywy inspirowane folklorem. Składa się on z pięciu etapów, podczas których będziemy przybliżać kulturę i przyrodę regionu łowickiego.  Zakończy się uroczystym podsumowaniem w maju 2017 r.

M. Sadowska

 

 

 

Oblicza Dialogu

Szkoła uczestniczy w programie edukacyjno - wychowawczym MŁODY ASYŻ. MŁODZIEŻ NA RZECZ TOLERANCJI I POKOJU. Jest on integralną częścią wieloletniego projektu - Oblicza dialogu prowadzonego przez Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie. W roku szkolnym 2016/2017 realizowana jest IV edycja pod hasłem: "W drodze do Edenu. Obraz raju w kulturach i religiach świata".

Projekt skierowany jest do uczniów IV - VI klasy szkoły podstawowej. Realizacja odbywa się w ciągu ośmiu miesięcy roku szkolnego, zakończenie przypada na maj 2017 roku. Na proponowany program składają się działania na rzecz dialogu międzyreligijnego i międzykulturowego, promowanie działań i postaw otwartych na inne kultury i religie, zwalczających stereotypy, skierowanych na poznawanie i współistnienie z drugim człowiekiem.

Po więcej informacji zapraszamy na stronę OBLICZA DIALOGI.

 

**************************************************************

Styczeń 2017

 

Zakończył się pierwszy etap Szkolnego Konkursu Plastycznego - Ogrody Edenu, którego tematem był "Obraz raju w kulturach i religiach świata".

I miejsce - Gabrysia Raczyńska kl. IVc i Agata Ziemniak z kl. VIb;

II miejsce - Jagoda Rosiak kl. IVc i Igor Moskwa kl. VIa;

III miejsce - Hanna Zarzycka kl. IVc;

wyróżnienia - Amelia Kawa kl. IVc Jakub Lebioda kl. IVc, Anna Raszewska kl. IVc i Agata Słodkowska kl. IVd.

 

 

Gratulujemy!!!

 

 

 

**************************************************************

Grudzień 2016

"Zabawka ze skrawka"

 

Uczniowie naszej szkoły przygotowali zabawki - prezenty dla chorych dzieci z łódzkich hospicjów i szpitali z okazji świąt Bożego Narodzenia

Zdjęcia

 

Bombki na choinkę

 

Uczniowie naszej szkoły przygotowali ponad 80 bombek na dekorację bożonarodzeniową w kościele pw. świętego Franciszka z Asyżu. Wspaniale!!!

Zdjęcia

 

**************************************************************

 

Listopad 2016

Konkurs "Wylosuj Anioła"

 

Uczniowie naszej szkoły wykonali 25 prac na IX Konkurs "Wylosuj Anioła" którego celem jest uwrażliwianie na cierpienie innych i rozwijanie zainteresowań artystycznych. Nadesłane prace konkursowe zostaną podarowane Fundacji "Gdy liczy się czas" dla dzieci przebywających na oddziałach onkologicznych. Tematyka prac nawiązuje do wesołych aspektów życia dziecka pozwalająca na oderwanie się od smutnej i trudnej rzeczywistości; wewnątrz kartek znajduje się wiele pozytywnych i dobrych słów prosto z serca skierowanych do koleżanki lub kolegi.

Zdjęcia...

 

Akcja "Pamiętamy"

 

W okresie Wszystkich Świętych Dyrekcja, Nauczyciele oraz Uczniowie naszej szkoły – Oliwier Gandecki, Adam Kasprzak, Jakub Lebioda, Hanna Zarzycka i Patryk Przybysz odwiedzili cmentarze na Ogrodowej, Dołach, Zarzewiu, Szczecińskiej, Kurczakach, Farnej, w Pabianicach oraz Kazimierzu. Zapalając znicze, składając kwiaty na grobach Orląt, przy tablicach pamiątkowych i krzyżach pragniemy oddać hołd bohaterom, młodym obrońcom Lwowa, oraz przypomnieć odwiedzającym nekropolie o bohaterskich czynach Orląt Lwowskich, którzy oddali swoje życie w obronie Ojczyzny.

Więcej o akcji Pamiętamy czytaj w artykule Pamiętają o bohaterach na stronie internetowej.

 

**************************************************************

 

Październik 2016

Porządkowanie cmentarza

 

29 października 2016 r. uczniowie: kl. VI a - Wiktoria Waloch; kl. Vb - Zuzanna Tomalak i Marika Kubik; kl. IVa - Konrad Kaczmarek, Julia Pomarańska, Beniamin Ciechanowski; kl. IVc - Gabriela Raczyńska, Julia Turek, Fabian Kępka, Natalia Sadowska, Patryk Przybysz, Jan Cieślak pod opieka p. Zuzanny Golian, p. Doroty Kuzalskiej, p. Aliny Zalewskiej i p. T. Sadowskiego uczestniczyli w porządkowaniu miejsc wokół pomników nagrobnych na Katolickim, Prawosławnym i Ewangelickim Cmentarzu przy ulicy Ogrodowej w Łodzi. Szczególną troską objęliśmy groby obrońców Lwowa -Kazimierza Thuma i Zygmunta Skibickiego zapalając znicze pamięci.

Zdjęcia...

 

A. Zalewska

 

 

 

Projektu eTwinning

 

Szanowni uczniowie i rodzice!

Miło jest nam poinformować, że w minionym tygodniu poznaliśmy naszych przyjaciół z Hiszpanii. Podczas zajęć języka angielskiego z p. Jolantą Grabowską odczytaliśmy listy od kolegów ze szkoły partnerskiej. Poznaliśmy ich pasje i zainteresowania. Nauczyliśmy się także kilku zdań w języku hiszpańskim aby nagrać filmik z podziękowaniem za przesłaną korespondencję. Oto efekt naszych starań: https://youtu.be/-MiCHx9Me7I. Rewanżując się za nadesłane listy, postanowiliśmy nagrać także mini słowniczek hiszpańsko-polski aby nasi koledzy mogli przybliżyć sobie podstawowe frazy w języku polskim. A oto nasz filmik: https://youtu.be/EworWY4NCU4.

 

Drodzy uczniowie i rodzice!

My, uczniowie klasy VI C, a zarazem uczestnicy projektu E-twinning zatytułowanego „Culture Chasers” zrealizowaliśmy swoje pierwsze zadanie. Pamiętając jak ważne jest słowo pisane, wysłaliśmy do naszej szkoły partnerskiej w Hiszpanii listy, w których opisaliśmy siebie, naszą codzienność, zainteresowania, pasje czy szkolne realia. Miło jest nam również poinformować, że w miniony piątek p. Grabowska otrzymała z Hiszpanii listy uczniów galicyjskiej szkoły. W przyszłym tygodniu podczas zajęć języka angielskiego będziemy je czytać. Już nie możemy się doczekać aby poznać kolegów z Hiszpanii. Fotorelacja z tych zajęć już wkrótce. Ciekawi nas jak bardzo różnią się od nas i w czym są podobni. Mamy nadzieję na nauczenie się także kilku fraz po hiszpańsku. Zrelacjonujemy jak się to udało.

 

 

 

Drodzy pasjonaci zagranicznych wojaży!

Miło jest nam poinformować, że p. Jolanta Grabowska wraz z klasą VI C rozpoczynają przygodę z programem eTwinning. W projekcie tym będziemy współpracować ze szkołą z Hiszpanii, której strona internetowa znajduje się tutaj.

Klasa VI C podczas realizacji projektu wykorzystywać będzie swoje zdolności językowe, plastyczne czy taneczne. Uczniowie będą się wspólnie rozwijać w zakresie nowoczesnych technologii, a także uczyć się od siebie nawzajem wrażliwości, tolerancji czy dialogu międzykulturowego. Realizacja projektu będzie dla uczniów i p. Joli nie lada wyzwaniem. Warto przypomnieć, że eTwinning to kolejny projekt międzynarodowy realizowany przez p. Grabowską. W roku 2015 z wielkim sukcesem zakończyliśmy w szkole pracę nad projektem Comenius, gdzie przez trzy lata współpracowaliśmy ze szkołami z Turcji, Włoch, Grecji i Wielkiej Brytanii.

Czym jest zatem eTwinnig i czym się różni od Comeniusa? Najprościej rzecz ujmując, eTwinning to społeczność szkolna gromadząca szkoły i przedszkola z całej Europy (i nie tylko) współpracująca za pomocą mediów elektronicznych. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami – współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. A oto kilka informacji o eTwinnigu w języku angielskim: https://www.youtube.com/watch?v=RRkhlOIudNU. Cieszy nas zatem, że program, który zgromadził już niemal 400 tysięcy nauczycieli ze 160 tysięcy szkół, którzy łącznie pracują przy ponad 50 tysiącach różnorodnych projektów rocznie stał się także udziałem naszej szkoły. Zapraszamy do śledzenia relacji z realizacji kolejnych działań projektowych.

 

J. Grabowska

 

 

III Edycji Projektu Edukacyjnego „Odkrywcy Łodzi”

 

Od maja 2015 r. nasza szkoła uczestniczyła w III Edycji Projektu Edukacyjnego „Odkrywcy Łodzi” realizowanego przez Szkolne Schronisko Młodzieżowe w ramach Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii. W projekcie wzięło udział ponad 3 tysiące uczniów i nauczycieli z 44 łódzkich szkół podstawowych i placówek specjalnych. Każda ze szkół uczestniczyła w 3 lub 4 z 6 proponowanych tras tematycznych.

Uczniowie z naszej szkoły uczestniczący w projekcie zwiedzili Centralne Muzeum Włókiennictwa, Muzeum Miasta Łodzi, Oddział Sportu i Turystyki oraz Ogród Botaniczny. Podsumowanie projektu odbyło się 15 grudnia 2015 roku w Dużej Sali Obrad Rady Miejskiej. Naszą szkołę reprezentowali Amelia Grzybowska, Maciej Krzysiak, Angelika Przybysz, Magdalena Skrobek, którzy wzięli udział w quzie, dotyczącym historii Łodzi. Podczas uroczystości mieliśmy okazję wysłuchać występu Bałuckiej Kapeli Podwórkowej.

H. Kobus

 

 

 

 

Projekt „Bezpieczne wędrówki od grosika do złotówki”

 

27 listopada odbyło się spotkanie z Rodzicami podsumowujące projekt „Bezpieczne wędrówki od grosika do złotówki” realizowany w klasach trzecich pod patronatem PZU i Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości poświęcony szeroko pojętemu bezpieczeństwu. Uczniowie klas trzecich zaprezentowały zdobytą wiedzę dotyczącą właściwego zachowania w różnych sytuacjach podwyższonego ryzyka, pojęć z dziedziny ekonomii i finansów oraz umiejętności z zakresu gospodarowania pieniędzmi i ochrony środowiska. Na zakończenie wszyscy bawili się podczas licznych konkursów.

 

 

 

 

 

Projekt „Zbiórka elektroodpadów”

 

W dniu 13 listopada 2015 r. zakończyła się akcja zbierania elektroodpadów. Charytatywna zbiórka współorganizowana była z firmami Dell i Interseroh. Dzięki zaangażowaniu rodziców zebraliśmy: sprzęt komputerowy (klawiatury, monitory, jednostki centralne, tablet, dyski twarde, napęd CD, drukarka), sprzęt RTV (telewizory).

Bardzo dziękujemy za udział w akcji. Zebrane elektroodpady zostaną sprzedane do profesjonalnego recyklingu, a cały dochód przeznaczony dla Fundacji „Dom w Łodzi”.

 

 

Projekt „Szkolne Puzzle, czyli każdy inny - razem tworzymy grupę”

Projekt kierowany jest do uczniów klas pierwszych rozpoczynających naukę w naszej szkole w roku szkolnym 2015/2016. Jego celem jest ułatwienie procesu adaptacji dzieci do nowych warunków edukacji. W toku zajęć kształtowana jest także kreatywność dzieci, wzmacnianie ich poczucia własnej wartości, wskazywanie mocnych stron.

Projekt rozpoczął się 24 sierpnia 2015 r. Obejmuje 10 spotkań. Każde z nich tematycznie jest związane z inną barwą: "Magia kolorów", "Niebieski jak niebo", "Moc fioletu", "Różowe okulary", "Żółte słoneczniki", "Czerwone improwizacje", "Pomarańczowa kompozycja".

 

 

W dniu 8 września 2015 roku zakończył się projekt „Szkolne puzzle- czyli każdy inny- razem tworzymy grupę”. Spotkanie rozpoczęło się od zwiedzania wystawy prac dzieci. Następnie rodzice wraz z dziećmi obejrzeli prezentację multimedialną, w czasie której został omówiony przebieg i cele kolejnych spotkań. W dalszej części odbył się happening „Razem tworzymy szkołę”. Rodzice i dzieci wykazali się dużym zaangażowaniem i pomysłowością, a wspólna praca sprawiła wszystkim wielką radość.

Założone w projekcie cele zostały osiągnięte. Dzieci wykazywały coraz większą samodzielność i wytrwałość w realizacji stawianych zadań. Zaskoczyły swoją kreatywnością. Wytwory ich działań przedstawiają zamieszczone zdjęcia.

Przeprowadzone zajęcia wspominamy z przyjemnością i satysfakcją z uzyskanych efektów. Dziękując Rodzicom za współpracę przytaczamy kilka ich opinii.

„Dzięki uczestniczeniu w projekcie moje dziecko przezwyciężyło lęk związany ze zmianami, które nastąpiły w jego życiu.”

„Moje dziecko stało się bardziej ciekawe świata, nauczyło się współpracy i pomocy innym.”

„Dziecko szybko zaakceptowało szkołę i dzieci.”

„Dziecko nabyło większej pewności siebie, nie boi się nawiązywać kontaktów z innymi uczniami.”

„Po zajęciach dziecko jest odważniejsze, cieszy się z poznanych kolegów i koleżanek, zachowuje się swobodniej.”

„Dziecko po spotkaniach ma bardzo pozytywny stosunek do szkoły, nabyło umiejętności funkcjonowania w grupie, poznało reguły rządzące w szkole, nabyło umiejętności funkcjonowania w grupie.”

„Zajęcia były wspaniałą zabawą, a w szkole jest super. Z wielką radością chwaliło się wykonanymi samodzielnie pracami. Nie mogło doczekać się kolejnych zajęć.”

 

 

 

Zajęcia prowadzą trenerzy arteterapii: Krystyna Luzak, Anna Skurtys.

 

 

 

 

Projekt „Bezpieczny pierwszak w szkole i w domu”

Uczniowie klasy I A i I D   roku szkolnym 2014/2015 przystąpili do udziału w projekcie „Bezpieczny Pierwszak w domu i w szkole” organizowanym przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Celem projektu było budowanie atmosfery bezpieczeństwa ucznia klasy pierwszej. W trakcie roku szkolnego panie Katarzyna Jarkowska i Anna Roksela  przeprowadziły z dziećmi cykl spotkań edukacyjnych związanych z szeroko pojętym pojęciem bezpieczeństwa. Uczniowie spotkali się z przedstawicielami Straży Miejskiej, pielęgniarką szkolną, uczyli się udzielać pierwszej pomocy, wzięli również udział w konkursach plastycznych. Podsumowaniem projektu był quiz wiedzy o bezpieczeństwie. Na zakończenie klasy otrzymały z rąk pani Hanny Derewlanej certyfikat „Bezpieczna klasa”.

Katarzyna Jarkowska

 

 

PROJEKT  „SZACHY W SZKOLE”

Nasza szkoła przystąpiła do projektu "Szachy w szkole" pod patronatem MEN i Polskiego Związku Szachowego. W związku z tym jedna z klas pierwszych od września będzie miała godzinę zajęć szachowych jako lekcję obowiązkową. Celem zajęć jest wspieranie ogólnego rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji z zakresu nauk ścisłych.

M. Lotka

 

 

TRENER OSIEDLOWY

 

 

Projekt TRENER OSIEDLOWY zakończył się w listopadzie serią turniejów, w których uczestnicy mogli zdobyć medale i ciekawe nagrody. Odbył się turniej tenisa stołowego, piłkarzyków oraz zawody „osiedlowy turbokozak”, które składały się z konkurencji skocznościowych, siłowych, bieżnych oraz siatkarskich.

Oto wyniki:

 

Tenis stołowy

 

1. Oskar Oleczek

2. Igor Herzog

3. Jan Markiewicz

Piłkarzyki (w parach)

 

1. Jakub Terejko, Jan Markiewicz (FC ziomki spod biedronki)

2. Martyna Siwińska, Martyna Śmiałkowska (Babeczkowe minki)

3. Bartosz Orłowski, Blanka Zybert (Piłkarzyki)

 

Osiedlowy turbokozak

 

Dziewczęta

1. Kinga Pardej

2. Martyna Śmiałkowska

3. Oliwia Kowalczyk

 

Chłopcy

1. Damian Adamiak

2. Bartosz Orłowski

3. Kamil Januszewski

 

 

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!

 

 

 

 

PROJEKT EDUKACYJNY „NASZA ŁÓDŹ”

   Od 1 kwietnia 2015 r. nasza szkoła bierze udział w projekcie edukacyjnym „Nasza Łódź”, Projekt jest realizowany w ramach programu pilotażowego „Opracowanie modelu prowadzenia rewitalizacji obszarów miejskich na wybranym obszarze w Mieście Łodzi” współfinansowanego przez Unię Europejską.

   W ramach projektu edukacyjnego odbędą się szkolenia dla nauczycieli, lekcje modelowe, jak również zaprojektowane zostaną programy edukacyjne dla Kół Detektywów Łódzkich, podręcznik oraz innowacyjne pomoce naukowe.

   Uczniowie natomiast będę mieli możliwość uczestniczyć w Kołach Detektywów Łódzkich, które w ramach swoich zadań odwiedzą wybrane instytucje kultury. Działalność Kół Detektywów Łódzkich ma na celu budowanie tożsamości lokalnej i pozytywnych związków z Łodzią wśród łódzkich dzieci, kreowanie postaw obywatelskich, nakierowanych na odpowiedzialność i dbałość o dobro wspólne, jakimi są historia i kultura naszego miasta.

Projekt jest realizowany pod patronatem Pani Prezydent Hanny Zdanowskiej.

 

 

COMENIUS W NASZEJ SZKOLE

 

 

 

„All different, all the same:

developing cultural understanding through a shared exploration of children's rights.”

 

       Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej dzięki czemu przez dwa najbliższe lata będziemy realizować projekt Comenius w ramach Wielostronnych Partnerskich Projektów Szkół koordynowany przez nauczyciela języka angielskiego panią Jolantę Grabowską. Projekt powstanie we współpracy ze szkołami z Wielkiej Brytanii, Włoch, Turcji oraz Grecji. Temat naszego projektu to: „Każdy z nas jest inny, wszyscy jesteśmy równi – o tym co nas łączy, a co różni w świetle praw dziecka.” Serdecznie zapraszamy do odwiedzania bloga projektu, gdzie będzie można przybliżyć sobie bieżące działania projektowe, obejrzeć prace stworzone przez uczniów oraz relacje z wizyt w krajach goszczących.

 

Poniżej znajdą Państwo adres bloga projektu oraz adresy stron internetowych szkół partnerskich:

 

Blog projektu

Wielka Brytania

Włochy

Turcja

Grecja

 

Jolanta Grabowska
Koordynator projektu

 

 

 

Szkoła w ruchu

 

     Jednym z priorytetowych zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów stał się rozwój i upowszechnianie aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży szkolnej.  W związku z tym Minister Edukacji Narodowej ogłosił rok szkolny 2013/2014 Rokiem Szkoły w Ruchu. Zaprosił do współpracy instytucje rządowe, środowiska sportowe, naukowe i organizacje pozarządowe. Zaprosił także nauczycieli szkól i przedszkoli, które chcą aktywnie wpisać się w trwający „Rok Szkoły w Ruchu",  by zgłaszali swoje placówki do ogólnopolskiej akcji.  Nauczyciele wychowani fizycznego naszej szkoły, w osobach: I. Chrolenko, D. Kuzalska i M. Gajda postanowili przyłączyć się do tego projektu. Zaprosili do pracy uczniów i rodziców, przygotowali plany lekcji i scenariusz imprezy rodzinnej, wykonali zdjęcia do przeprowadzonych zajęć. Oto efekt naszej wspólnej pracy.

 

     Obszar nr 1

WYCHOWANIE FIZYCZNE W SYSTEMIE KLASOWO - LEKCYJNYM

     W obszarze nr 1 przeprowadzono dwie jednostki lekcyjne. Do każdej z nich przygotowano plan metodyczny w ujęciu czynnościowym i wykonano zdjęcia.

     Pierwsza lekcja odbyła się w klasie V b, w grupie koedukacyjnej. Przeprowadziła ją pani Izabella Chrolenko - nauczyciel wychowania fizycznego.

Temat: Nauka odbicia sposobem górnym i dolnym piłki dorzuconej przez partnera.

Plan metodyczny lekcji w ujęciu czynnościowym

piłka siatkowa klasa V – grupa koedukacyjna

Zadanie główne:  Nauka odbicia sposobem górnym i dolnym piłki dorzuconej przez partnera

Cele szczegółowe w zakresie:

Sprawności motorycznej

Uczeń:

  • rozwinie koordynację wzrokowo – ruchową
  • poprawi koncentrację i orientację w przestrzeni
  • wzmocni siłę mięśni ramion i obręczy barkowej
  • wzmocni siłę mięśni nóg

 

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przemieszczać się po boisku w celu przyjęcia piłki
  • przyjąć postawę siatkarską przed odbiciem piłki
  • wykonać odbicie piłki oburącz górne i dolne z prawidłową amortyzacją RR i NN
  • przyjąć dorzuconą piłkę i skierować ją do współćwiczącego
  • współpracować z partnerem i w zespole

Wiadomości

Uczeń:

  • wie jaki wpływ na efekt gry ma umiejętność poruszania się po boisku
  • zna technikę odbicia piłki sposobem górnym i dolnym  (prawidłowe ułożenie dłoni, praca rąk i nóg)
  • zna podstawowe przepisy gry w piłkę siatkową

Usamodzielniania

Uczeń:

  • dba o bezpieczeństwo własne i innych:
  • bezkolizyjnie porusza się po sali

  • zachowuje odpowiednią odległość podczas ćwiczeń

  • dba o właściwe pobieranie i odkładanie sprzętu w czasie wykonywania zadań

  • dostrzega potrzebę współpracy i współdziałania:
  • współpracuje w zespole i z partnerem

 

Część lekcji

Czynności ucznia

Czynności nauczyciela Metody realizacji
docelowe zadania
Część wstępna Przygotuje się do świadomego i aktywnego udziału
w zajęciach.

·   ustawia się w szeregu,

 

·   zapoznaje się z zadaniami lekcji,

·   słucha informacji nauczyciela.

-   poleca zbiórkę
w szeregu,

-   sprawdza gotowość do zajęć, podaje temat lekcji, jej zadania i cele,

-   objaśnia jaki wpływ na efekt gry ma umiejętność poruszania się po boisku i prawidłowa postawa siatkarska.

pogadanka
Część główna A Ożywi się emocjonalnie.

Rozwinie umiejętność współpracy
w zespole.

Poprawi koordynację wzrokową i orientację
w przestrzeni.

bierze udział w zabawie:

 

„Deszcz z piłek”

 

Uczniowie  podzieleni na dwa zespoły, ustawieni dowolnie na dwóch stronach boiska do siatkówki. Na każdej połowie leży ta sama ilość piłek. Na pierwszy sygnał prowadzącego uczestnicy przerzucają jak najszybciej wszystkie piłki ze swojej strony na stronę przeciwnika. Na drugi sygnał, dzieci kończą przerzucanie, a wygrywa drużyna, która będzie miała na swojej połowie mniej piłek.

·   objaśnia zasady zabawy,

·    kontroluje jej przebieg.

zabawowa
 klasyczna
Część główna B

Przygotuje organizm do wysiłku.

Poprawi koordynację ruchową i orientację
w przestrzeni.

Wzmocni siłę mięśni nóg i ramion. Rozwinie umiejętność współpracy
z partnerem.

·   dobiera się w dwójki,

·   pobiera piłki:

  • wykonuje ćwiczenia z partnerem polecone przez nauczyciela.

·  poleca dobrać się w dwójki,

·  rozdaje piłki,

·  objaśnia zadania,

·  daje sygnał do zmiany
   ćwiczenia.

 

zadaniowa
ścisła

Doskonali odbicie piłki.

Doskonali poruszanie się po boisku krokiem dostawnym.

Rozwinie koordynację
i koncentrację.

Wzmocni siłę mięśni nóg ramion.

Rozwinie umiejętność współpracy
z partnerem
i w zespole.

Doskonali przepisy gry.

·   ustawia się w dwójkach:

  • wykonuje odbicia  sposobem górnym i dolnym piłki dorzuconej przez partnera /dorzuca piłkę  współćwiczącemu/

  • po każdym ćwiczeniu zmienia partnera.

·   dobiera się w zespoły:

  • odbija piłkę przez siatkę sposobem górnym i dolnym, po odbiciu idzie na koniec swojego rzędu,

  • bierze udział w krótkim fragmencie gry.

·    przypomina technikę odbicia piłki sposobem oburącz górnym
i dolnym (prawidłowe ułożenie dłoni, praca NN
i RR)

·  poleca ćwiczenia i czuwa nad   poprawnością ich wykonania, zwracając szczególną uwagę na poruszanie się po boisku krokiem dostawnym,

·  dzieli klasę na zespoły, objaśnia zasady gry,
sędziuje grę.

zadaniowa 
ścisła
Część końcowa Uspokoi organizm po wysiłku

·   siada w dwójkach w niewielkiej odległości od siebie:

  • odbija piłkę palcami

·   siada w kole w siadzie skrzyżnym, wykonuje ćwiczenia oddechowe i wyprostne.

·    poleca ćwiczenie

·    kontroluje i ocenia poprawność wykonania.

zadaniowa ścisła
Zmotywuje się do samodoskonalenia. ·   w siadzie skrzyżnym słucha informacji nauczyciela.

·    podkreśla rekreacyjne walory piłki siatkowej,

·    zachęca do podejmowania aktywności ruchowej
w grupie rówieśniczej,

·    ocenia pracę uczniów na lekcji.

pogadanka

 

 

 

 

Kolejna godzina odbyła się w klasie II.  Tę lekcję przeprowadziła również pani Izabella Chrolenko.

 

Temat: Pogłębiamy wiedzę matematyczną w ćwiczeniach z przyborem  nietypowym.

Plan metodyczny lekcji w ujęciu czynnościowym

Klasa II

Zadanie główne: Pogłębiamy wiedzę matematyczną w ćwiczeniach z przyborem  nietypowym.

Cele szczegółowe w zakresie:

Sprawności motorycznej

Uczeń:

  • poprawi koncentrację i orientację w przestrzeni;
  • zwiększy koordynację wzrokowo -  ruchową;
  • rozwinie szybkość i skoczność.

 

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • współdziałać w zespole;
  • wykorzystać wiedzę matematyczną w zajęciach ruchowych;
  • określić położenie w przestrzeni;
  • dokonać pomiaru długości;
  • wykonać działanie matematyczne ( rachunek pamięciowy, pisemny);
  • wykorzystać w zabawie przybór nietypowy.

Wiadomości

Uczeń:

  • figury geometryczne;
  • jednostki miary i sposoby pomiaru długości;
  • zasady współpracy w grupie.

Usamodzielniania

Uczeń:

  • dostrzega potrzebę współpracy i współdziałania:

C  współpracuje w zespole;

  • dba o bezpieczeństwo własne i współćwiczących:

C  bezkolizyjnie porusza się po sali;

  • angażuje się do rozwijania własnej inwencji:

C  tworzy cyfry i figury przestrzenne z ciał współćwiczących. 

 

Części lekcji Czynności ucznia Czynności nauczyciela Metody
docelowe zadania
Część wstępna

Nabierze pozytywnej motywacji do udziału w lekcji.

 

 

 

 

 

 

Ożywi się emocjonalnie.

 

- siada w szeregu;

- słucha informacji nauczyciela,

- poznaje zadania lekcji,

- uczestniczy w dyskusji.

 

 

 

 

 

- bierze udział w zabawie ożywiającej:
  „Znajdź swoją figurę”.

- poleca zbiórkę
  w szeregu, w siadzie
  skrzyżnym;

- podaje zadania lekcji,

- odwołuje się do wiedzy

  matematycznej uczniów,

- nawiązuje do wykorzystania

  różnych przedmiotów
  w zabawach i ćwiczeniach
  ruchowych,

- dokonuje podziału klasy

  na zespoły według figur   geometrycznych – wręcza

  dzieciom znaczki.

 

- objaśnia zasady zabawy

   i czuwa nad jej 
   przebiegiem.

Pogadanka

Zadaniowa ścisła

Część główna A

Pobudzi organizm do wysiłku.

Poprawi koordynację ruchową i orientację w przestrzeni.

- bierze udział w rozgrzewce wykorzystując do ćwiczeń gazetę wykonuje:

  • bieg z gazetą na brzuchu,
  • jw. z krążeniem ramion,
  • marsz z gazetą na głowie,

  ustawia się w rozsypce wykonuje:

  • krążenia, skłony, skręty tułowia trzymając gazetę w uniesionych, wyprostowanych rękach,

  zwija gazetę w kulę:

  • kręci ósemki pomiędzy nogami,
  • w wypadzie przekazuje kulę pod ugiętym kolanem  z ręki do ręki,
  • podrzuca kulę z siadu prostego, wstaje i chwyta ją w ręce,
  • w siadzie rozkrocznym wykonuje skręt tułowia pozostawiając kulę za plecami,
  • w siadzie prostym toczy kulę pod uniesionymi nogami,
  • w leżeniu przewrotnym przenosi kulę pomiędzy stopami, w tył za głowę,
  • w leżeniu przodem, z rękoma uniesionymi ponad głową przekazuje kulę z ręki do ręki.

- objaśnia i demonstruje
   kolejne ćwiczenia,

- sprawdza poprawność ich
   wykonania,

- udziela pochwał 
   wyróżniającym się.

 

Zadaniowa ścisła
Część główna B

 

Poprawi skoczność, szybkość.

Utrwali rachunek pamięciowy i pisemny.

 

 

 

Poprawi koncentrację.

Utrwali pojęcie figur geometrycznych, pojęcie zbioru.

Utrwali wiedzę na temat: położenia w przestrzeni,

Rozwinie umiejętność współpracy w grupie.

 

 

 

 

- bierze udział w wyścigach rzędów z wykorzystaniem butelki plastikowej:

  • skacze obunóż
    z butelką pomiędzy kolanami

  • na czworakach - toczy  głową plastikową butelkę

- do półmetka, na którym rozwiązuje na kartce proste działanie matematyczne, wraca biegiem, niosąc butelkę w ręce,

 

 

- dobiera się w zespoły, według figury

   przydzielonej na początku lekcji.

   w zespołach:

  • odwzorowuje ruchem ciała cyfry i figury geometryczne,

  • tworzy linie równoległe i prostopadłe,

 

- poleca ustawienie się
  w wyznaczonym miejscu,

- objaśnia zadanie,

- dba o bezpieczeństwo

   i poprawność

   wykonywanych

   ćwiczeń,

- sprawdza wyniki zadań

   i przydziela punkty.

 

- dokonuje podziału klasy

   na zespoły,

- objaśnia zadanie
   i czuwa nad

   poprawnością wykonania,

- udziela pochwał, wyróżnia

   najlepiej ćwiczących.

Zadaniowa ścisła 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część końcowa

Uspokoi organizm po wysiłku.

 

 

 

 

Zmotywuje się do samodzielnego podejmowania aktywności fizycznej z użyciem przedmiotów nietypowych.

- siada w kole, wraz ze zespołem:

  • podbija balon nogami, bez użycia rąk i głośno liczy odbicia. Wygrywa zespół, który odbije najwięcej razy.

 

 

- ustawia się w szeregu na zbiórce,
   słucha informacji nauczyciela,

- wyraża swoje zadowolenie z lekcji.

 

- poleca ćwiczenie

 

  

 

 

- zachęca do podejmowania 
  aktywności ruchowej
  w grupie rówieśniczej,

- podsumowuje lekcję,
  ocenia zaangażowanie
  uczniów.

Pogadanka

 

 

 

 

Zadaniowa ścisła

 

Kolejna godzina odbyła się w klasie II.  Tę lekcję przeprowadziła również pani Izabella Chrolenko.

 

Temat: Pogłębiamy wiedzę matematyczną w ćwiczeniach z przyborem  nietypowym.

Plan metodyczny lekcji w ujęciu czynnościowym

Klasa II

Zadanie główne: Pogłębiamy wiedzę matematyczną w ćwiczeniach z przyborem  nietypowym.

Cele szczegółowe w zakresie:

Sprawności motorycznej

Uczeń:

  • poprawi koncentrację i orientację w przestrzeni;
  • zwiększy koordynację wzrokowo -  ruchową;
  • rozwinie szybkość i skoczność.

 

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • współdziałać w zespole;
  • wykorzystać wiedzę matematyczną w zajęciach ruchowych;
  • określić położenie w przestrzeni;
  • dokonać pomiaru długości;
  • wykonać działanie matematyczne ( rachunek pamięciowy, pisemny);
  • wykorzystać w zabawie przybór nietypowy.

Wiadomości

Uczeń:

  • figury geometryczne;
  • jednostki miary i sposoby pomiaru długości;
  • zasady współpracy w grupie.

Usamodzielniania

Uczeń:

  • dostrzega potrzebę współpracy i współdziałania:

C  współpracuje w zespole;

  • dba o bezpieczeństwo własne i współćwiczących:

C  bezkolizyjnie porusza się po sali;

  • angażuje się do rozwijania własnej inwencji:

C  tworzy cyfry i figury przestrzenne z ciał współćwiczących. 

 

Części lekcji Czynności ucznia Czynności nauczyciela Metody
docelowe zadania
Część wstępna

Nabierze pozytywnej motywacji do udziału w lekcji.

 

 

 

 

 

 

Ożywi się emocjonalnie.

 

- siada w szeregu;

- słucha informacji nauczyciela,

- poznaje zadania lekcji,

- uczestniczy w dyskusji.

 

 

 

 

 

- bierze udział w zabawie ożywiającej:
  „Znajdź swoją figurę”.

- poleca zbiórkę
  w szeregu, w siadzie
  skrzyżnym;

- podaje zadania lekcji,

- odwołuje się do wiedzy

  matematycznej uczniów,

- nawiązuje do wykorzystania

  różnych przedmiotów
  w zabawach i ćwiczeniach
  ruchowych,

- dokonuje podziału klasy

  na zespoły według figur   geometrycznych – wręcza

  dzieciom znaczki.

 

- objaśnia zasady zabawy

   i czuwa nad jej 
   przebiegiem.

Pogadanka

Zadaniowa ścisła

Część główna A

Pobudzi organizm do wysiłku.

Poprawi koordynację ruchową i orientację w przestrzeni.

- bierze udział w rozgrzewce wykorzystując do ćwiczeń gazetę wykonuje:

  • bieg z gazetą na brzuchu,
  • jw. z krążeniem ramion,
  • marsz z gazetą na głowie,

  ustawia się w rozsypce wykonuje:

  • krążenia, skłony, skręty tułowia trzymając gazetę w uniesionych, wyprostowanych rękach,

  zwija gazetę w kulę:

  • kręci ósemki pomiędzy nogami,
  • w wypadzie przekazuje kulę pod ugiętym kolanem  z ręki do ręki,
  • podrzuca kulę z siadu prostego, wstaje i chwyta ją w ręce,
  • w siadzie rozkrocznym wykonuje skręt tułowia pozostawiając kulę za plecami,
  • w siadzie prostym toczy kulę pod uniesionymi nogami,
  • w leżeniu przewrotnym przenosi kulę pomiędzy stopami, w tył za głowę,
  • w leżeniu przodem, z rękoma uniesionymi ponad głową przekazuje kulę z ręki do ręki.

- objaśnia i demonstruje
   kolejne ćwiczenia,

- sprawdza poprawność ich
   wykonania,

- udziela pochwał 
   wyróżniającym się.

 

Zadaniowa ścisła
Część główna B

 

Poprawi skoczność, szybkość.

Utrwali rachunek pamięciowy i pisemny.

 

 

 

Poprawi koncentrację.

Utrwali pojęcie figur geometrycznych, pojęcie zbioru.

Utrwali wiedzę na temat: położenia w przestrzeni,

Rozwinie umiejętność współpracy w grupie.

 

 

 

 

- bierze udział w wyścigach rzędów z wykorzystaniem butelki plastikowej:

  • skacze obunóż
    z butelką pomiędzy kolanami

  • na czworakach - toczy  głową plastikową butelkę

- do półmetka, na którym rozwiązuje na kartce proste działanie matematyczne, wraca biegiem, niosąc butelkę w ręce,

 

 

- dobiera się w zespoły, według figury

   przydzielonej na początku lekcji.

   w zespołach:

  • odwzorowuje ruchem ciała cyfry i figury geometryczne,

  • tworzy linie równoległe i prostopadłe,

 

- poleca ustawienie się
  w wyznaczonym miejscu,

- objaśnia zadanie,

- dba o bezpieczeństwo

   i poprawność

   wykonywanych

   ćwiczeń,

- sprawdza wyniki zadań

   i przydziela punkty.

 

- dokonuje podziału klasy

   na zespoły,

- objaśnia zadanie
   i czuwa nad

   poprawnością wykonania,

- udziela pochwał, wyróżnia

   najlepiej ćwiczących.

Zadaniowa ścisła 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część końcowa

Uspokoi organizm po wysiłku.

 

 

 

 

Zmotywuje się do samodzielnego podejmowania aktywności fizycznej z użyciem przedmiotów nietypowych.

- siada w kole, wraz ze zespołem:

  • podbija balon nogami, bez użycia rąk i głośno liczy odbicia. Wygrywa zespół, który odbije najwięcej razy.

 

 

- ustawia się w szeregu na zbiórce,
   słucha informacji nauczyciela,

- wyraża swoje zadowolenie z lekcji.

 

- poleca ćwiczenie

 

  

 

 

- zachęca do podejmowania 
  aktywności ruchowej
  w grupie rówieśniczej,

- podsumowuje lekcję,
  ocenia zaangażowanie
  uczniów.

Pogadanka

 

 

 

 

Zadaniowa ścisła

 

 

 

 

 

        Obszar nr 2

WYCHOWANIE FIZYCZNE – ALTERNATYWNE FORMY RUCHU

     W obszarze nr 2 przeprowadzono dwie godziny lekcyjne. Do każdej z nich przygotowano plan metodyczny w ujęciu czynnościowym i wykonano zdjęcia.

     Pierwsza lekcja odbyła się w klasie VI dziewcząt.  Były to zajęcia taneczne. Lekcję poprowadziła pani Dorota Kuzalska -  nauczyciel wychowania fizycznego.

Plan metodyczny lekcji w ujęciu czynnościowym

Klasa VI dziewczęta

Zadanie główne: Doskonalenie układu tanecznego can-cana. Kształtowanie umiejętności samooceny i oceny współćwiczących.

Cele szczegółowe w zakresie:

Sprawności motorycznej

Uczeń:

·         poprawi koordynację wzrokowo – ruchową,

·         wzmocni siłę mięśni NN, RR i T,

·         rozwinie poczucie rytmu.

Umiejętności

Uczeń:

·         potrafi wykonać poprawnie kroki podstawowe can-cana,

·         umie połączyć kroki podstawowe w układ taneczny.

Wiadomości

Uczeń:

·         zna genezę i charakterystykę tańca can-can,

·         wie jakie stroje obowiązują tancerki,

·         zna kroki i formy w układzie tanecznym.

           

Usamodzielniania

Uczeń:

·         jest aktywnym uczestnikiem zajęć,

C  wdraża się do samooceny i oceny współćwiczących,

C  dostrzega potrzebę samodoskonalenia.

 

Część lekcji Czynności ucznia Czynności nauczyciela

Metody realizacji

docelowe zadania
Część  wstępna

Nabierze pozytywnej motywacji do udziału 
w lekcji

- ustawia się w szeregu   /alfabetycznie według   pierwszych
  liter imienia/,

- słucha informacji   nauczyciela,

- zapoznaje się z zadaniami lekcji.

- poleca zbiórkę w szeregu,

- sprawdza gotowość do zajęć,

- zapoznaje uczniów z zadaniami lekcji,

- podkreśla znaczenie ćwiczeń przy muzyce 
  i nauki  tańców ludowych.

Pogadanka
Część główna A

Przygotuje organizm do wysiłku  - wzmocni  mm RR,   NN, T.

Rozwinie poczucie rytmu.

 

- uczestniczy w zabawie  tanecznej - „Taniec  belgijski”,

 

- ustawia się w rozsypce twarzą do nauczyciela i wykonuje ćwiczenia rozgrzewające i rozciągające przy muzyce

- aerobic  i callanetics,

- objaśnia zasady zabawy tanecznej,

- poleca ustawienie uczennic  w szachownicy,

- objaśnia i pokazuje ćwiczenia kształtujące,

 

Zabawowa
klasyczna

 

Zadaniowa
ścisła

 

Część główna B

Przypomni pochodzenie   i charakterystykę  tańca
can-can

 

Doskonali kroki podstawowe tańca    
can-can

 

Poprawi koordynację wzrokowo – słuchową

 

Wzmocni  mięśnie  RR,   NN, T

 

Rozwinie współpracę
w grupie

 

Wdraża się do samooceny
i oceny współćwiczących

 

- wysłucha informacji   nauczyciela
  i włączy się do dyskusji,

 

 

- wykonuje elementy układu
  tanecznego:

- mijanka linii w przód i w tył,

- mijanka po kole,

- fragment układu w siadzie
  i w leżeniu tyłem,

- krok podstawowy refrenu.

 

- łączy poznane kroki tańca w układ  taneczny can-cana,

 

- przypomni  wiadomości o pochodzeniu  
  i charakterystyce tańca  can-can, 

 

 

- przypomni sposób ustawienia i wykonania
  elementów układu tanecznego can-can,

- przypomni połączenie fragmentów  tańca
  i kolejności ich wykonania w układzie
  can-cana,

- czuwa nad poprawnością wykonania ćwiczeń zwracając szczególną uwagę na prawidłowe kroki  i zmiany figur w tańcu,

- poleca dokonać samokontroli i kontroli
   wykonania układu przez koleżanki,

- wskazuje najlepiej tańczących.

Pogadanka

 

  

 

Zadaniowa
 ścisła

 

Część końcowa

Uspokoi organizm po wysiłku

 

 

 

Doceni wpływ ćwiczeń przy muzyce na organizm oraz przyjemność z  uczestniczenia
w  tańcu zespołowym.

 

- ustawia się w szachownicy, wykonuje ćwiczenia uspokajające przy muzyce,

 

- siada w siadzie prostym podpartym,

- słucha informacji   nauczyciela.

 

- poleca ustawienie się w szachownicy,

- pokazuje i objaśnia wykonanie ćwiczeń,

 

 

- uzmysłowi czerpanie przyjemności  i korzyści
  z ćwiczeń przy muzyce,

- zachęci do podejmowania aktywności
   różnych form ruchowych przy muzyce,

- oceni i podsumuje pracę uczniów na lekcji.

Zadaniowa
ścisła

 

 

Pogadanka

 

 

 

 

 

 

     Kolejna godzina  - „FUTSAL” odbyła się w klasie IV chłopców.  Tę lekcję przeprowadził nauczyciel wychowania fizycznego – pan Michał Gajda.

 

 

Plan metodyczny lekcji w ujęciu czynnościowym

„FUTSAL” klasa IV

 

Zadanie główne:  Nauka przyjęć podeszwą i podań piłki wew. częścią stopy. Poruszanie się po boisku.

 

Cele szczegółowe w zakresie:

 

Sprawności motorycznej

Uczeń:

·         wzmocni siłę mięsni NN

  • poprawi koordynację wzrokowo – ruchową

  • poprawi koncentrację i orientację w przestrzeni

 

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • potrafi podać piłkę wew. częścią stopy

  • umie wykonać przyjęcie piłki podeszwą

  • potrafi poruszać się po boisku w celu przejścia ze strefy obrony do strefy ataku

 

Wiadomości

Uczeń:

  • wie co to jest futsal

  • zna różnice między futsalem, a tradycyjną odmianą piłki nożnej

 

Usamodzielniania

Uczeń:

  • dostrzega potrzebę współpracy i współdziałania:

C  współpracuje w zespole,

·         akceptuję potrzebę samokontroli:

C  kontroluje poprawność wykonywanych ćwiczeń

  • dba o bezpieczeństwo własne i innych:

C  bezkolizyjnie porusza się po sali

C  zachowuje odpowiednią odległość podczas ćwiczeń

 

Części

lekcji

Czynności ucznia Czynności nauczyciela

Metody

docelowe zadania

Część wstępna

Przygotuje się do świadomego
i aktywnego udziału
w zajęciach.

-   ustawia się w szeregu,

-   słucha informacji nauczyciela,

-    zapoznaje się z zadaniami lekcji.

 

-  poleca zbiórkę
   w szeregu,

-  sprawdza
   gotowość
   do zajęć,

- zapoznaje
   uczniów
   z zadaniami
   lekcji,

- zwraca uwagę
   na
   zachowanie 
   bezpieczeństwa
   podczas zajęć.

Pogadanka

Część

  główna A

 

Ożywi się emocjonalnie.

 

 

Przygotuje organizm do wysiłku.

bierze udział w zabawie ożywiającej:
,,Berek z piłką po kwadracie’’.

 

 

-     bierze udział w rozgrzewce.

- objaśnia zasady
   zabawy,

- czuwa nad
 bezpieczeństwem.

- poleca
  ćwiczenia
  przygotowujące
  organizm do
  wysiłku.

Zabawowa klasyczna

 

 

 

Zadaniowa ścisła

Część główna B

 

Poprawi technikę.

 

Rozwinie koordynację wzrokowo – ruchową
i orientację
w przestrzeni.

 

Wzmocni siłę mięśni NN.

-     dobiera się w czteroosobowe zespoły,

-     bierze pikę (jedna piłka na cztery osoby),

-     bierze udział w ćwiczeniach:

      Ćw. 1

-     każdy stoi przy pachołku w jednym z rogów kwadratu. Podanie wykonujemy tylko po jednym z boków kwadratu. Uczeń podaje piłkę, następnie przemieszcza się o jedną pozycję, partner odbierający podanie przyjmuje piłkę podeszwą i odgrywa ją w miejsce skąd ona do niego dotarła.
W momencie kiedy piłka się przemieszcza wszyscy przesuwają się o jedną pozycję.

      Ćw. 2

-      po dwie osoby w przy jednym pachołku. Podanie wykonujemy tylko po jednym z boków kwadratu. Uczeń wykonuje podanie do osoby po drugiej stronie boku kwadratu. Partner odbierający podanie przyjmuje piłkę podeszwą i odgrywa ją w miejsce skąd ona do niego dotarła. Po podaniu wybiega do pachołka stojącego naprzeciwko i wraca na swoje miejsce biegnąc tyłem.

     Ćw. 3

-      po dwie osoby w przy jednym pachołku. Podanie wykonujemy tylko po jednym z boków kwadratu. Uczeń wykonuje podanie do osoby po drugiej stronie boku kwadratu. Partner odbierający podanie przyjmuje piłkę podeszwą i odgrywa ją w miejsce skąd ona do niego dotarła. Po podaniu wybiega do pachołka stojącego po przekątnej kwadratu i biegnie do pachołka po przeciwnej stronie w miejsce gdzie kierował swoje podanie.

      Ćw. 4

-     gra 3x3 – po golu zmiana drużyn.

- ustawia trzy
   kwadratowe
   pola o boku
   ok.7m.,

-  nakazuje
   pobranie
   piłek,

- poleca ćwiczenia
   i pokazuje
   prawidłowe
   wykonanie,

-  czuwa nad
   dokładnością
   wykonywanych
   zadań,

-  dba o
   bezpieczeństwo.

 

Zadaniowa ścisła

Część końcowa

Uspokoi organizm po wysiłku.

 

 

 

 

Zmotywuje się do samodzielnego podejmowania aktywności fizycznej.

-  siada w kole i wykonuje ćwiczenia rozciągające polecone przez
    nauczyciela,

 

 

 

 

-     ustawia się w szeregu, słucha informacji nauczyciela.

 

-  poleca zajęcie
   pozycji siedzącej
   w kole
   i wykonanie
   ćwiczeń
   rozciągających,

 

-  podsumowuje
   zajęcia, ocenia
   pracę
   i zaangażowanie
   uczniów,

-  zachęca do
   podejmowania

   aktywności
   ruchowej
   w grupie
   rówieśniczej.

Zadaniowa ścisła

 

 

 

 

Pogadanka

 

 

 

 

 

 

     Obszar nr 8

AKTYWNOŚĆ W GRONIE RODZINY

 

     W obszarze nr 8 przeprowadzono imprezę sportową. Nauczyciel wychowania fizycznego pani Dorota Kuzalska zorganizowała dla swoich podopiecznych – uczniów klasy IV c spotkanie, na które zaprosiła także rodziny dzieci.

 

 

Mała Olimpiada Klasowa

Scenariusz spotkania integracyjnego z rodzicami.

 

 

Temat zajęć: Mała Olimpiada klasowa - gry i zabawy ruchowe  dzieci z rodzicami.

 

Cele ogólne:

·         dążenie do podnoszenia sprawności fizycznej przez udział w olimpiadzie,

·         rozwijanie potrzeby aktywnego spędzania wolnego czasu z rodzicami,

 

Cele szczegółowe:

·         integrowanie zespołu klasowego,

·         pogłębianie więzi emocjonalnych między dziećmi i ich rodzicami,

·         zapoznanie się rodziców,

·         tworzenie klimatu bliskości, miłości i akceptacji,

·         kształtowanie właściwych postaw społecznych,

·         wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw,

·         rozwijanie koncentracji, zmniejszenie napięcia między dziećmi.

·         przełamanie onieśmielenia, dokładne wykonanie ćwiczeń.

 

Metody:

·         zabawy integracyjne i relaksacyjne,

·         rywalizacja indywidualna i zespołowa.

Formy:

·         zbiorowa

·         indywidualna

 

Środki dydaktyczne:

       piłki koszykowe, piłki siatkowe, piłki plastikowe, materace, kije do uni – hokeja, pachołki, lina, kartki, kocyki, piłki z uszami,  
       piłeczki do ping-ponga, magnetofon.

 

Przebieg imprezy:

  1. Powitanie : rodzice ustawieni na środku sali w podkowę, dzieci wbiegają ze zniczem na przeciwko rodziców. Oficjalne rozpoczęcie Małej Klasowej Olimpiady przez prowadzącą 
    i zapoznanie z przebiegiem imprezy.

  2. Rozgrzewka przy muzyce dla wszystkich – ustawienie w szachownicy na przeciwko nauczyciela - rozpoczyna nauczyciel a następnie  prowadzą uczniowie (dzień wcześniej dzieciom zostały przydzielone ćwiczenia i kolejność ich wykonywania- zgodnie z listą
    w dzienniku).

  3. Prezentacja umiejętności dzieci z przedmiotu wychowania fizycznego:

  • Podania i chwyty piłki koszykowej w biegu zakończone rzutem na kosz,

  • Kozłowanie piłki koszykowej w slalomie,

  • J.w. z dotykaniem pachołka wolną ręką,

  • W dwójkach odbicia piłki siatkowej sposobem oburącz górnym,

  • J.w. z utrudnieniem (obieganie kolegi, kilkakrotne odbicia piłki nad głową),

  • W dwójkach odbicie piłki sposobem oburącz dolnym,

  • Odbicia górne i dolne na zmianę,

  • Przewroty w przód z przysiadu do przysiadu i w tył z przysiadu do przysiadu  i do rozkroku  na materacu.

  1. Losowanie grupy przez wszystkich uczestników zabawy (każdy wyciąga karteczkę z nazwą zwierzęcia i bez słów tylko przy pomocy gestów należy odszukać swoją grupę)

  2. Zabawy w zespołach:

  • „Szycie”,

  • „Zagłuszanie”,

  • Tworzenie obrazów ze swoich ciał,

  • Zbieranie piłeczek ping-pongowych na czas,

  • Bieg z dołączaniem osób na czas.

  1. Rywalizacja zespołowa (ustawienie do wyścigów w rzędach):

  • Dobieganie do linii i odkrywanie kolejno po jednej literze słowa PRZYJACIEL,

  • Skoki na piłce z uszami,

  • Toczenie piłki kijem do uni-hokeja,

  • W parach ciągnięcie na kocykach,

  • Rzuty woreczkami do koszyka.

  1. Gra w ringo – przez siatkę – rodzice kontra dzieci (3 sety do 10 pkt).

  2. Konkurs przeskoków przez linę:

  • Chłopcy w grupie z odpadaniem,

  • Dziewczęta w grupie z odpadaniem,

  • Chłopcy i dziewczęta  na ilość przeskoków,

  • Rodzice na ilość przeskoków,

  • Mamy i tatusiowie osobno na ilość przeskoków.

  1. Składanie w ciągu 3 minut samolotu z kartki i konkurs na najdalszy lot tego samolotu – konkurs dla mam

  2. Zabawa „Dentysta”

  3. Zabawa „Dyrygent”

  4. Zakończenie imprezy: ustawienie wszystkich w podkowie na sali, przyniesienie znicza przez dzieci i oficjalne zdmuchnięcie płomienia. Podsumowanie rywalizacji podziękowanie rodzicom i dzieciom za udział w zabawie. WRĘCZENIE ZŁOTYCH MEDALI WSZYSTKIM UCZESTNIKOM OLIMPIADY.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyjątkowy uczeń

 

 

 

 

 

 

 

Wyjątkowy uczeń – projekt dla blisko 10 000 uczniów łódzkich szkół podstawowych

Już od września 2013 roku blisko 10 000 uczniów klas I – III skorzysta z bezpłatnego wsparcia oferowanego w ramach projektu „Wyjątkowy uczeń” koordynowanego przez Wydział Edukacji w Departamencie Spraw Społecznych Urzędu Miasta Łodzi.

Ruszył projekt systemowy dotyczący indywidualizacji nauczania dla klas I-III szkół podstawowych. Miasto Łódź otrzymało 7 948 649,85 zł na doposażenie 93 szkół podstawowych i szkół podstawowych kształcenia specjalnego oraz na realizację ponad 65 tysięcy godzin zajęć dla uczniów.

W ramach projektu w Szkole Podstawowej nr 7 planowane są następujące rodzaje zajęcia dodatkowych:

- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:

  • zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji

  • zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych

- zajęcia rozwijające uzdolnienia

  • zajęcia rozwijające uzdolnienia matematyczno-przyrodnicze

  • zajęcia rozwijające zainteresowania wokalno-muzyczne

  • zajęcia rozwijające zainteresowania taneczne

  • zajęcia rozwijające zainteresowania językowe

  • zajęcia rozwijające zainteresowania sportowe

- zajęcia specjalistyczne

  • zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy

  • zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej

  • specjalistyczne zajęcia terapeutyczne - kinezjologia edukacyjna

  • specjalistyczne zajęcia terapeutyczne - artterapia.

Wymiar godzin przeznaczonych na jeden rodzaj zajęć wynosi 30 godzin w ciągu jednego roku szkolnego. Wsparcie ma celu zmniejszenie trudności uczniów lub rozwój ich indywidualnego potencjału.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, więc wsparcie dla wszystkich uczniów jest bezpłatne. Wsparciem mogą zostać objęci wszyscy uczniowie pod warunkiem zidentyfikowania trudności w uczeniu się lub uzdolnień. Aby dziecko mogło wziąć udział w zajęciach dodatkowych wystarczy zgoda rodziców wyrażona na piśmie (wzory dokumentów dostępne od maja br.). Zajęcia planowane są od września 2013 roku.

 

 

 

 

„Szkoła na widelcu”

 

     Pierwsze zajęcia w ramach projektu „Szkoła na Widelcu” odbyły się dnia 14 marca. W warsztatach kulinarnych wzięli udział uczniowie z Koła Młodych Ekologów. Na początku zajęć mali kucharze poznali smak najczęściej stosowanych w kuchni przypraw. Później włożyli fartuchy i zabrali się do gotowania. Pod bacznym okiem nauczyciela przygotowali zdrową i pełną witamin przekąskę na zimowe dni – kaszę i przyprawami korzennymi pęczak z suszonymi owocami, miodem. Każda stworzona przez uczniów potrawa miała wyjątkowy smak, ponieważ każdy kucharz używał swoich ulubionych owoców. Było naprawdę smacznie. Kolejne warsztaty już w kwietniu.

 

 

„Owoce w szkole”

 

 

    W roku szkolnym 2012/2013 kolejny raz bierzemy udział w projekcie „Owoce w szkole”. W każdym semestrze dziecko będzie otrzymywało porcje owocowo-warzywne, w skład których wchodzą następujące produkty: jabłka, gruszki, marchew, rzodkiewka, słodka papryka, sok owocowy, warzywny lub owocowo-warzywny.

 

Celami głównymi naszego udziału w projekcie jest:

- wzbogacanie wiedzy uczniów o zdrowiu człowieka i właściwym odżywianiu,

- zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania,

- budzenie zainteresowania własnym zdrowiem,

- kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania, 

- uświadomienie znaczenia witamin dla zdrowia człowieka.

 

 

„Szklanka Mleka”

 

          W roku szkolnym 2012/2013 kontynuujemy program rządowy „Szklanka mleka” współfinansowany przez Unię Europejską. Mleko dostarczane jest przez Agencję Rynku Rolnego od października do maja. Uczniowie klas młodszych otrzymują mleko (naturalne i smakowe) trzy razy w tygodniu. W tegorocznej akcji bierze udział 99% uczniów naszej szkoły.

 

Celem programu „Szklanka mleka” jest:

- zachęcenie dzieci i młodzieży do spożywania mleka i jego przetworów,

- promowanie zasad zdrowego odżywiania,

- kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych,

- edukacja w zakresie wartości odżywczych mleka i jego przetworów.

 

 

 

 

       W roku szkolnym 2010/2011 klasa I a brała udział w III etapie projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenie drogą do wiedzy”. Naszym spotkaniom  przyświecał temat „Ziemia i My”.

      W czasie naszych działań rozwijaliśmy: inteligencję językową, matematyczno – logiczną, wizualno – przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną i ruchowa. Uczyliśmy się pracować i współpracować w grupie.

Podsumowaniem naszych działań była prezentacja pt: „Impresje o Ziemi”. Uczniowie prezentowali własne wiersze, zagrała nasza klasowa orkiestra, na koniec przy muzyce   Enya „Orinoco flow”  ruchem namalowaliśmy piękny obraz naszej Ziemi.

 

 

      II etap Projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" objął 22 uczniów z klasy I a. Wychowawca klasy pani Jolanta Borawska realizowała założenia Projektu na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych od 1 lutego 2010 roku do 20 czerwca 2010 roku.
      Czas zajęć poprzedziły od grudnia 2009 roku obserwacje i sporządzenie profili inteligencji dzieci, zapoznanie z Dziecięcymi Ośrodkami Zainteresowań, określenie tematyki i kierunków pracy z dziećmi. Zgodnie z założeniami Projektu zajęcia sprzyjały rozwijaniu indywidualnych cech dzieci, zdobyciu nowej wiedzy i umiejętności. Zajęcia pozalekcyjne (50 godzin) odbywały się 2 razy w tygodniu. Dzieci poprzez zabawę i różne rodzaje aktywności twórczej poznawały życie rówieśników w krajach europejskich, tradycje i zwyczaje tych krajów. Każde dziecko miało możliwość zaprezentowania siebie i osiągnięcia sukcesu. Dzieci chętnie pracowały w grupach, zgodnie realizowały zadania wskazane przez nauczyciela. Lepsza integracja klasy, wzajemna pomoc wpłynęły na postawy dzieci. Niektóre stały się bardziej śmiałe i otwarte, inne bardziej koleżeńskie, chętne do pomocy.
     Podsumowaniem II etapu Projektu był końcowy pokaz efektów pracy uczniów,
który 15 czerwca 2010 roku zaprezentowano uczniom klas I- III, a 16 czerwca dyrekcji i rodzicom. Dzieci zaprezentowały inscenizację "Jesteśmy w Europie", przeprowadzono mini-konkurs wiedzy europejskiej, wręczono dzieciom pamiątkowe dyplomy. Pomoce dydaktyczne związane z Projektem przekazano pani Joannie Derejskiej, która będzie realizowała III etap Projektu z przyszłą klasą pierwszą.

 

wychowawca klasy I A

Jolanta Borawska

 

 

 

       17. 12. 2009 roku dobiegła końca realizacja I etapu projektu edukacyjnego ,,Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny oraz budżet państwa.
       Od września 2009 roku w klasie II B odbywały się systematyczne zajęcia pozalekcyjne (łącznie 50 godzin) realizujące powyższy Projekt. Autorska koncepcja nauczyciela bazowała na pozyskanych w jego ramach środkach dydaktycznych. Była ona poparta diagnozą profili inteligencji uczniów, a także przejawianych przez nich zdolności oraz zainteresowań. Pomoce dydaktyczne zgromadzono w trzech Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań, wykorzystywano je zarówno na zajęciach obowiązkowych jak i pozalekcyjnych. Były one doskonale dobrane dla dzieci w tym wieku szkolnym, umożliwiały wspaniałą zabawę, ale również pierwsze doświadczenia z nauką.
       Założeniem Projektu jest wieloaspektowe wspieranie rozwoju dziecka w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Hawarda Gardnera, a jego hasło przewodnie to: ,,Każde dziecko jest zdolne”. Podczas zajęć dzieci miały możliwość poznawania swoich indywidualnych cech i predyspozycji, co wpłynęło na głębsze rozumienie samego siebie. Zajęcia dały każdemu dziecku podstawę do określenia swoich ,,mocnych” i ,,słabszych” stron. W Projekcie brali udział wszyscy uczniowie klasy II B, czyli 28 osób.
       Na zakończenie Projektu odbyła się prezentacja efektów pracy uczniów, na którą zaproszono dyrekcję szkoły oraz rodziców. Dzieci przedstawiły inscenizację pt:. „Łódź moje miasto”.
      Podsumowując należy jeszcze raz podkreślić, iż realizacja zadań w ramach Projektu znacząco wpłynęła na wszechstronny rozwój dziecka, wyzwoliła pomysłowość i kreatywność uczniów, była twórczym wyzwaniem dla nauczyciela.
       W II etapie Projektu wezmą udział uczniowie kl. I A pod kierunkiem wychowawcy pani Jolanty Borawskiej.

 

wychowawca klasy II B

Katarzyna Jarkowska